Digitale inclusie: zo sluit je niemand buiten

Wat betekent het als je online niet goed mee kan komen? Digitale inclusie gaat over het streven naar gelijke toegang van de digitale wereld voor alle inviduen, ongeacht hun achtergrond, vaardigheden of beperkingen. In de huidige digitale wereld is dit meer dan ooit een thema. Hoe voorkom je uitsluiting van groepen?

Toegankelijkheid
15 januari 2024
Marc Gutlich

Digitale inclusie gaat verder dan het verstrekken van toegang tot digitale apparaten en internetverbindingen. Het draait om het creëren van een omgeving waarin iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht, sociaaleconomische status of fysieke beperkingen, volledig kan profiteren van de digitale mogelijkheden en dezelfde kansen krijgen. Overheidsinstanties moeten voldoen aan de WCAG-standaard voor digitale toegankelijkheid. Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw organisatie niemand buiten sluit?


Toegankelijk ontwerp

Bij het ontwerpen van een nieuwe website / digitaal platform, is het van belang dat de ontwikkelaars en UX designers al prioriteit geven aan digitale inclusie, door het bouwen van een toegankelijk ontwerp. Daarbij is het van belang dat er gelet wordt op bepaalde aspecten. In dit artikel gaan we verder in op die aspecten.


1. Uitgebreide zoekfunctie

Voor gebruikers met specifieke informatiebehoeften biedt een krachtige zoekfunctie de mogelijkheid om snel en efficiënt naar relevante inhoud te navigeren. Dit minimaliseert de tijd en moeite die nodig is om informatie te vinden, wat vooral waardevol is voor mensen met cognitieve beperkingen.


2. Vergroting

De mogelijkheid om de grootte van tekst en afbeeldingen aan te passen is cruciaal voor gebruikers met visuele beperkingen. Door een vergrotingsfunctie in het websiteontwerp op te nemen, kunnen bezoekers de inhoud beter lezen en begrijpen. 


3. Informatieve buttons

Complexe materie of tekst die om verduidelijking vraagt? Door het toevoegen van een uit te klappen 'i' informatie button met uitleg over de materie, geef je een bezoeker meer context. 

Vraagt de verduidelijking over meer dan 3 regels? Door het toevoegen van een 'veelgestelde vragen' pagina kan je dieper op het onderwerp in gaan. Komen bepaalde vragen terug? Geef dan antwoord op deze vragen op deze pagina.


4. Eenvoudige navigatie

Een heldere, gestructureerde menustructuur stelt gebruikers in staat om gemakkelijk door de website te bewegen en de gewenste informatie te vinden. Het is belangrijk om het simpel te houden

Wordt jouw website voornamelijk via desktop bezocht? Dan is een uitgebreider menu minder erg. Komen de meeste bezoekers via mobiel binnen? Hanteer dan het 'mobile first' principe. Korte menu's die goed werken op een mobiel scherm. Deze kun je eenvoudig vertalen naar desktop. Andersom is dat veel lastiger. 


5. Spraakgericht zoeken

Door integratie van spraakgericht zoeken bereik je een veel grotere doelgroep. Denk aan bezoekers die niet goed kunnen lezen of schrijven, maar wél een zoekvraag hebben voor de website van je organisatie. Met spraakgericht zoeken kunnen ze dan wel uit de voeten. Of wat dacht je van mensen met een visuele beperking? Ook zij zijn geholpen als ze met spraak kunnen zoeken op je website. Meer info? Lees ons artikel over spraakgericht zoeken.

6. UX copywriting

Met UX copywriting, ook wel UX writing of micro copy genoemd, zet je een sterke gebruikerservaring neer a.d.h.v. tekst. It's all in the details. Hiervoor kruip je in de huid van de doelgroep en denk je als een gebruiker. Hiermee loods je hem vervolgens door de interface heen. Denk bij UX copy aan helpteksten, call to action buttons, menu items, headers, foutmeldingen, formulieren. 

Hulp nodig?

Pak je het graag meteen grondig aan, bijvoorbeeld omdat je een brede doelgroep hebt en als organisatie graag toegankelijk bent voor iedereen? Neem dan contact op met Marc via marc.gutlich@humandigital.nl of via ons telefoonnummer 085 - 00 20 678. Wij hebben een werkende business case en een proof of concept die we graag met je delen.

Vind je dit interessant? Lees ook ons artikel over digitale toegankelijkheid voor slechthorenden.

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.