Implementeer spraakgericht zoeken

Als organisatie online toegankelijk zijn, betekent: meer bieden dan alleen tekst. Door afbeeldingen te voorzien van toelichting in spraak, door ervoor te zorgen dat bij lappen tekst een voorleesfunctie zit, en door aan het zoeken op je website een spraakgerichte functie toe te voegen. Zo is deze functie ook beschikbaar voor mensen die minder taalvaardig zijn, of voor mensen met een visuele beperking.
‘Hallo Siri, Cortana of Alexa!’ De smartphone, onze speakers of smarthome functies: in meer of mindere mate zijn ze steeds verder getransformeerd tot onze eigen spraakgestuurde, persoonlijke digitale assistenten.
Wanneer ik dit aan mijn ouders (nu rond de 80 jaar oud) laat zien op hun smartphone, vinden ze het onvoorstelbaar. En dat is natuurlijk niet zo gek. Want wie had kunnen bedenken dat de mobiele telefoon deze enorme transformatie door zou maken: van ‘enkel’ altijd en overal kunnen bellen, naar een digitale vraagbaak die je overal te hulp schiet. En die je nu dus ook steeds beter met spraak aan kunt sturen.
Reuzehandig, vind ik het zelf, bij het zoeken naar de dichtstbijzijnde apotheek, shoarmatent, om snel het lokale weerbericht te checken of te navigeren naar een specifieke plaats met dat ene, kleine apparaat in je broekzak. ‘Hi Siri, wijs me de weg naar de beste softwareontwikkelaar van Den Bosch en omstreken!’
Website toegankelijk voor iedereen
Spraakgericht zoeken op mobile devices gebeurt al een aantal jaar. Met de doorontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) worden deze services steeds slimmer, wat de antwoorden die ze geven nog accurater maakt. Kunnen we deze technologie nu ook slim inzetten voor jouw organisatie?
Denk aan mensen die niet goed kunnen lezen of schrijven, maar wél een zoekvraag hebben voor de website van je bedrijf. Met spraakgericht zoeken kunnen ze dan wel uit de voeten. Of wat dacht je van mensen met een visuele beperking? Ook zij zijn geholpen als ze met spraak kunnen zoeken op je website.
Bij veel grote bedrijven (zowel in het publieke domein als in de commerciële sector) is alleen nog zoeken in tekst mogelijk. Zonde, als je het mij vraagt. Door integratie van spraakgericht zoeken bereik je een veel grotere doelgroep. Dan ben je als organisatie inclusief, en dus toegankelijk voor steeds meer bezoekers. Overheidsinstanties moeten voldoen aan de WCAG-standaard voor digitale toegankelijkheid. Met spraakgericht zoeken wordt die toegankelijkheid nóg groter. Daarnaast verrijkt het de navigatie en gebruikerservaring van de website en levert het een schat aan waardevolle data op.
Spraakgericht zoeken: start nu
Spraakgestuurd zoeken wordt steeds geavanceerder. Dat komt door verbeterde algoritmen, machine learning en vooruitstrevende NLP-technologieën. Voice search is daardoor steeds beter in staat om onze natuurlijke taal te begrijpen: de nauwkeurigheid en bruikbaarheid nemen toe. Voice searches verbeteren bovendien continu: de achterliggende algoritmen leren van hun gebruikers en zijn steeds beter in staat te ‘horen’ wat iedere unieke vragensteller nodig heeft.
Implementatie van spraakgericht zoeken, hoe regel je dat nu op je eigen website? Google Cloud Speech-To-Text Api helpt je een spraakgestuurde zoekmachine in je website te implementeren, waardoor je eenvoudig vraaggericht zoekt om bij de juiste antwoorden uit te komen.
Hulp nodig?
Pak je het graag meteen grondig aan, bijvoorbeeld omdat je een brede doelgroep hebt en als organisatie graag toegankelijk bent voor iedereen? Neem dan contact met mij op via marc.gutlich@humandigital.nl of via ons telefoonnummer 085 - 00 20 678. Wij hebben een werkende business case en een proof of concept die we graag met je delen.
Vind je dit interessant? Lees ook ons artikel over digitale toegankelijkheid voor slechthorenden.