Is jouw website klaar voor de opkomst van Voice Search?

Met de opkomst van slimme spraakgestuurde apparaten zoals slimme smartphones, speakers en virtuele assistenten als Siri en Google Assistant, is spraakgestuurd zoeken steeds populairder. Voor marketeers en organisaties betekent dit een nieuwe uitdaging: voice search optimization. 

SEO Digital marketing Content
10 april 2024
Laura Wientjes

Wat is Voice Search? 

Maar wat is Voice Search nu precies? Wat houdt het in? Voice Search is het gebruiken van je stem om een zoekopdracht in zoekmachines uit te voeren. Het is ontstaan om gebruikers van bijvoorbeeld Google een betere ervaring te kunnen bieden. 

Een groot verschil met tekst search, waarbij het juist gaat om korte en krachtige zoektermen. Bij Voice Search is het van belang om langere zoektermen (longtail-zoekopdracht) en zinnen in te zetten. Daarnaast is het bij voice search niet mogelijk om zichtbare zoekresultaten te krijgen. Je voice assistent leest het relevantste zoekresultaat hardop voor. Of hier een betaalde of niet-betaald zoekresultaat afgespeeld wordt, is dan de vraag. 


Waarom is Voice Search belangrijk? 

Voice search wordt steeds populairder vanwege de snelheid en het gemak waarmee gebruikers informatie kunnen opvragen. Gebruikers kunnen met voice search simpelweg een vraag stellen en direct een antwoord ontvangen. Handig wanneer ze bijvoorbeeld onderweg zijn of sneller tot een antwoord willen komen. De vraag is dan ook gegroeid naar content die geoptimaliseerd is voor voice search. 


Tips om voice search voor jouw organisatie toe te passen


Lokale optimalisatie

Veel spraakgestuurde zoekopdrachten zijn gericht op lokale informatie, zoals: ‘Wat zijn de openingstijden van de dichtstbijzijnde supermarkt?’. Zorg ervoor dat je bedrijf geoptimaliseerd is voor lokale zoekopdrachten. Dit doe je door jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding bij te werken en lokale zoekwoorden in je content aan te brengen. 

Mobile first

Een mobielvriendelijke website is key. Veel spraakgestuurde zoekopdrachten worden namelijk uitgevoerd via smartphone. Wanneer jouw website snel laadt en effectief werkt op verschillende mobiele apparaten, is de kans groter dat Google jouw website relevant vindt.
 

Laadsnelheid

Pagespeed is natuurlijk een belangrijke factor voor je zoekresultaten. Voor voice search geldt dit al helemaal. Zorg er dus voor dat jouw website geoptimaliseerd is op laadsnelheid om in aanmerking te komen voor voice. 

Leesbare content

Hierboven is het al even benoemd, maar optimaliseren op basis van conversational keywords is nodig voor voice search. Dit zijn zoekvragen, zinnen en longtail-zoekwoorden. Houd de antwoorden op vragen van de zoekmachinegebruikers kort en bondig. Dit is niet alleen voor lezers gebruiksvriendelijker, maar ook gemakkelijker te doorgronden en als relevant te herkennen in het geval van voice search.  

Structured data markup

Gebruik gestructureerde data markup zoals schema.org om zoekmachines te helpen de inhoud van jouw website beter te begrijpen en relevante informatie te presenteren aan gebruikers van voice search. 

Conclusie

Voice search is een opkomende trend waarbij gebruikers zoekopdrachten uitvoeren met hun stem. Met bovenstaande tips optimaliseer je jouw website zo goed mogelijk om voice search gebruikers te voorzien van een gewenst antwoord op hun vraag.  


Kennismaken?

Wil jij meer informatie ontvangen of heb je een andere vraag? Stuur een mailtje naar marc.gutlich@humandigital.nl of vul onderstaand formulier in. 

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.