Social search:
gepersonaliseerde zoekervaringen

Een steeds belangrijker fenomeen: Social Search. Het gebruik van social media platforms om informatie te vinden, te ontdekken en te delen is de afgelopen jaren veranderd. De voornaamste reden hiervoor is het zoekgedrag van Gen Z, die Instagram en TiktTok gebruiken om in hun zoekbehoeften te voorzien. Het online zoeken gaat veranderen. Hoe gaan we daarmee om?

Digital marketing
25 maart 2024
Laura Wientjes

Zoekmachines als Google hebben lange tijd gedomineerd hoe mensen online informatie vinden. Het invoeren van bepaalde zoektermen zorgt voor bronnen of relevante webpagina’s en blogs. Sinds de komst – en de enorme groei – van social media, is een verschuiving gaande waarin men meer op zoek is naar interactieve en gepersonaliseerde zoekervaringen.


Social Search: hoe werkt het? 

Door sociale signalen, zoals likes, shares, reacties en aanbevelingen, te integreren in zoekalgoritmen, kunnen gebruikers inhoud ontdekken die wordt aanbevolen of gedeeld door mensen in hun sociale netwerk. Daarnaast biedt een social media platform geavanceerde zoekfunctionaliteiten waarmee inhoud gefilterd kan worden op basis van criteria als locatie, datum, hashtags, etc. Hierdoor komt relevante informatie naar boven die is afgestemd op specifieke interesses en behoeften van de gebruiker.


Wat zijn de voordelen van Social Search? 

  1. Gepersonaliseerde aanbevelingen 

    Gebruikers ontvangen aanbevelingen van mensen die ze kennen en vertrouwen, waardoor relevantie (én betrouwbaarheid) van betreffende informatie vergroot wordt. 
  2. Real-time updates

    Gebruikers hebben snel toegang tot actuele informatie en nieuwsberichten vanwege real-time updates. 
  3. Verhoogde betrokkenheid

    Gebruikers worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan discussies en gesprekken op social media kanalen door sociale signalen te integreren in de zoekopdrachten. Dit leidt uiteindelijk tot een hogere betrokkenheid en interactie.
  4. Uitbreiding van netwerk

    Nieuwe mensen, nieuwe bronnen en nieuwe organisaties ontdekken binnen je sociale netwerk kan heel gemakkelijk via social search. Dit zorgt voor samenwerkingen, kansen, connecties en mogelijke vriendschappen. 

Hoe verder met social search? 

De rol van social search zal, naar verwachting, blijven groeien. Social media platforms blijven populair en worden vooral door bepaalde generaties dagelijks intensief gebruikt. De combinatie van social signalen met zoekalgoritmen en kunstmatige intelligentie, zorgt voor een relevante, gepersonaliseerde zoekervaring.

Social search speelt een cruciale rol in de navigatie door digitale ruis. Gebruikers kunnen informatie vinden, deel uitmaken van een ‘community’ en sneller gelijkgestemden ontmoeten. 

Wil je meer informatie? Vul dan onderstaand formulier in!

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.