Past Umbraco 12
bij jouw organisatie?

Het is de basis van je website of online platform: het contentmanagementsysteem (CMS). Hiermee beheer je aan de achterkant je website. Je vult pagina’s en maakt kleine aanpassingen. Enorm belangrijk dat dit prettig én veilig werkt, natuurlijk. Daarom laten we je in dit artikel graag kennismaken met Umbraco 12. Wat ons betreft, is dit momenteel hét open source CMS in Nederland. Waarom dat zo is, lees je in dit artikel.

Development Umbraco
11 juli 2023
Marc Gutlich

Open source CMS Umbraco

Welk CMS kies je? Een makkelijke vraag, vinden we bij Human Digital. Umbraco is het interessantste open source CMS in Nederland. Het is gratis en werkt prettig voor verschillende soorten gebruikers, het heeft geen beperkingen en je blijft als gebruiker zelf in charge. Umbraco heeft een schare aan fans van developers, redacties en bureaus die het ondersteunen. Bovendien is het qua security superieur ten opzichte van andere open source CMS’en. Umbraco is met name interessant voor het beheren van middelgrote tot grote sites. Past Umbraco als CMS ook bij jouw organisatie? Dat hangt af van de online vraag die je hebt. Laten we daar eens verder op inzoomen. 

Wat is jouw online vraag?

We weten uit ervaring dat veel organisaties in eerste instantie helemaal niet kiezen voor een CMS, maar vooral behoefte hebben aan een nieuwe site of een nieuw platform. 


Nieuwe website of webplatform

Redenen voor een nieuwe site of webplatform zijn bijvoorbeeld:

  • Nieuw geformuleerde online doelstellingen, zoals: meer datagedreven werken.
  • Ontevredenheid over de presentatie en vindbaarheid van de huidige website(s).
  • Medewerkers lopen tegen beperkingen aan en zijn op zoek naar een volwassen online oplossing die de klantreis optimaal faciliteert.
  • Hergebruik van content over meerdere kanalen. 
  • De bestaande website is visueel gedateerd en sluit niet aan op de nieuwe huisstijl.
  • Je wil van de website van je organisatie een omgeving maken die optimaal aansluit op de manier waarop gebruiker surft, zoekt en klikt en die inspireert, informeert en converteert.
  • De onderhoudskosten van de huidige sites moeten omlaag.
  • De nieuwe communicatiemanager stelt andere doelen aan de site om doelstellingen te halen.
  • De website is technisch verouderd, waardoor je kwetsbaarder bent voor hacks of het verlies van klantdata.
  • De website is niet gebruiksvriendelijk.
  • De website is slecht vindbaar in zoekmachines, en dit is ook lastig bij te stellen.

En natuurlijk: een website is geen doel op zich, net zoals een CMS. Uiteindelijk ondersteunen website en CMS je strategie, organisatiestructuur, staf en systemen. Het is dus wel enorm belangrijk dat website en CMS daarop aansluiten. Hoe creëer je daarvoor nu een goed startpunt?


De basis voor jouw digitale landschap?

Om de keuze voor het middel – in dit geval dus het CMS – helder te krijgen, moeten we eerst op zoek naar de vraag achter de vraag. Want ja, je wil meer datagedreven werken. Maar hoe past dat binnen het grotere plaatje van je organisatie? Of: je wil de klantreis optimaliseren, maar wat houdt dat precies in? Als je antwoord hebt op dit soort verdiepende vragen, kom je tot de kern van wat nodig is. En dan kun je terug gaan tellen: wat is ervoor nodig om tot dit doel te komen? Zo kom je ook uit bij de middelen die passen bij jouw doel.

Past Umbraco 12 bij jouw organisatie?

Human Digital helpt je hierbij, met onze doeltreffende en tegelijkertijd pragmatische workshop, al zeggen we het zelf. Samen met de opdrachtgever en ons multidisciplinaire team bikkelen en boksen we een dag samen over de business en de klantvragen. Op die manier krijg je nieuwe inzichten, toets je ideeën, krijg je inspiratie en advies en na afloop van de sessie maken we een product waar je mee verder kunt. Dit kan een roadmap zijn, een backlog, een prototype, een voorstel, een mock-up, of een onderbouwde selectie voor de keuze van een CMS. Net wat jij nodig hebt.


Of Umbraco 12 bij jouw organisatie past?

Wij denken graag met je mee!


Umbraco: het CMS voor (middel)grote websites

Oké, je bent op het punt gekomen dat je de online doelstellingen van de organisatie duidelijk in het vizier hebt en dat je ook weet hoe je daar moet komen. Uit alles blijkt dat Umbraco het CMS is dat perfect bij jullie past als organisatie. Je beheert namelijk veel pagina’s in samenwerking met een team, je hebt veel dagelijkse sitebezoekers en de organisatie waar je werkt, is datagedreven. Bovendien is je website gekoppeld aan verschillende systemen en applicaties van derden, bijvoorbeeld om je voorraad te beheren en om betalingen te regelen. Voor jullie is Umbraco de best passende tool!

Niet zo gek, eigenlijk, aangezien het van origine Deense Umbraco wereldwijd installbase is voor meer dan 730.000 websites. In 2004 kwam Umbraco op de markt, en het CMS was meteen populair in ons land. Dat komt met name door de flexibiliteit van de software – het is makkelijk aan te passen op individuele klantvragen – en er zijn dus veel .NET ontwikkelaars die met deze techniek en vrijheid willen werken. Gebruiksvriendelijkheid is een van de unique selling points van Umbraco. En de nieuwste release, Umbraco 12 dus, heeft er weer een flink pak fijne, handige functionaliteiten bij. Zaken die Umbraco nog weer meer onderscheidend maken ten opzichte van andere open source CMS’en.


Umbraco 12: dit zijn de belangrijkste veranderingen


De dynamische blokken editor

Als marketeer/contentspecialist wil je niet voor iedere wijziging afhankelijk zijn van de softwareontwikkelaar. Een campagne lanceren voor een nieuwe dienst, de werving voor een vacature: met de dynamische blokkeneditor in Umbraco 12 klik je zo een nieuwe template en dus lay-out in elkaar. Je bestaande template uitbreiden met een carrousel, call to action, extra kolom: je kunt het voortaan allemaal zelf. Als communicatiespecialist geeft dit je alle vrijheid om te creëren wat nodig is voor het boeken van de beste online resultaten. 


Invloed op look & feel website

Naast de vrijheid om zelf online landingspagina’s en eventpagina’s aan de wensen van de organisatie te laten voldoen, helpt Umbraco je bij het creëren van een visueel aantrekkelijke ‘voorkant’ van de site. Met de Headless Content API verspreid je dit over meerdere digitale kanalen. Tevens is voor beeldbewerking Imagesharp 3 opgenomen in Umbraco 12, dat zorgt voor verbeteringen qua performance en meer mogelijkheden om je beeldmateriaal te optimaliseren Heb je ervaring met markup en CSS? Dan staat met Umbraco niets je in de weg om de mooiste en – voor de gebruiker – prettigste website samen te stellen.


Belangrijke basis functionaliteiten op een rij:

  • Content creëren en wijzigen kan met een ‘what you see is what you get’editor.
  • Het CMS is geschikt voor al je visuele statische en dynamische content. Het uploaden en aanpassen van visuele content doe je in de mediabibliotheek.
  • Met de SEO-checker zorg je voor zoekmachinevriendelijke content.
  • Het gemakkelijk samenstellen en hergebruiken van webformulieren, inclusief workflow en afhandeling.
  • Het corporate verhaal bewaken door corporate teksten en bijbehorende elementen met vaste contentblokken op vaste plekken terug te laten komen.
  • Umbraco 12 heeft versiebeheer, waarmee je oude versie van pagina’s gemakkelijk bekijkt en terugzet.
  • De mogelijkheid om rollen en rechten toe te kennen, waardoor helder is wie wat mag wijzigen.
  • De mogelijkheid om datagedreven te werken en te personaliseren met effect. Wij gebruiken daarvoor de Umarketing suite.
  • Gegarandeerde veiligheid. Umbraco wordt ieder halfjaar getest op mogelijke kwetsbaarheden.


Meer weten over Umbraco?

De klantenkring van Umbraco in de Nederlandse markt is groot en divers. Bij Human Digital bedienen wij mooie relaties zoals NVM, Groene Hart Ziekenhuis en sinds kort ook Koninklijke Visio. Maar Umbraco heeft ook relaties zoals Berenschot, De Nederlandse Bank, Boskalis, TeamNL, Provincie Overijssel, Van der Valk hotels en Heineken.

Wil je meer weten over Umbraco, of wil je eerst dieper duiken in je digitale vraag met ons? Neem vrijblijvend contact op met Sales Manager Marc via marc.gutlich@humandigital.nl of 085 - 0020 678.



Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.