Zit je in de situatie dat je online platform al enkele jaren oud is en heb je het gevoel dat je de grenzen hebt bereikt? Ben je op zoek naar een toekomstbestendig platform? Mis je daarnaast functionaliteiten of zit je vast met tools die je werk complexer maken in plaats van makkelijker? Deze signalen zijn een indicatie dat het een goed moment is om rond te kijken naar systemen van andere leveranciers voor je online platform.
Het maakt niet uit of je een traditioneel Content Management Systeem (CMS), Digital eXperience Platform (DXP) of een headless systeem gebruikt. Waar het om gaat is dat jij en je online platform om welke reden dan ook, niet meer de best mogelijke match zijn.
Je bent niet de enige in deze situatie, veel andere mensen zoals marketingmanagers, marketeers, contentredacteuren of IT-managers bevinden zich in dezelfde positie of hebben in dezelfde positie gezeten. Ze hebben allemaal dezelfde symptomen ervaren. Je wil meer doen met je online platform. Van de standaardfunctionaliteiten in je online platform overschakelen naar degene die beter bij je behoeften passen. De beste inhoud creëren die je kunt of een betere en professionelere manier van samenwerken met je collega's creëren wanneer je werkt aan het schrijven van content voor je online platform.
Monolith zonder hoofd
In de wereld van online platformen is er de afgelopen 20 jaar veel veranderd, vernieuwd en verbeterd. De meest recente verandering is de opkomst van headless content managementsystemen. Wanneer je een traditioneel CMS hebt, bestaat deze uit 2 delen; de backend waar je je content maakt en bewerkt en de frontend (head) waar je de content presenteert in de vorm van een website.
In verschillende gevallen verwijderden leveranciers van een traditioneel CMS of DXP gewoon het hoofd van hun systeem af en voila, ze creëerden hun headless CMS. Zo wordt het in hun marketingteksten in ieder geval genoemd. Het onthoofden van je traditionele CMS of DXP levert niet automatisch een beter systeem op. Het geeft je wat meer flexibiliteit aan de voorkant, maar aan de achterkant rijd je nog steeds in de Volkswagen van je oma. Die Volkswagen is nog steeds geschikt als je wilt dat hij je naar andere plaatsen brengt zonder de snelheid en efficiëntie die moderne auto's bieden. Moderne auto's bevatten de nieuwste functies waar iedereen naar hunkert, wat het rijden tot een plezierige ervaring maakt.
Content-first is king met Kontent.ai
Een van de bedrijven die hun oude systeem niet hebben onthoofd, maar besloten om hun headless CMS van de grond af opnieuw op te bouwen, is Kontent.ai.
Kontent.ai is een echt headless CMS dat zich richt op de Content-First aanpak via meerdere kanalen. Je marketeers en content editors zijn in dienst om de content voor je online platform zo goed mogelijk te schrijven. Waarom wil je dan dat ze tijd besteden aan het opzetten van pagina's, het plaatsen van componenten en nadenken over het plaatsen van afbeeldingen aan de linker- of rechterkant van een tekst? Al deze taken leiden hen af van het doen waar ze goed in zijn; het schrijven van content voor je producten, artikelen, nieuwsberichten, evenementen, blogs en alle andere soorten content die je nodig hebt voor alle kanalen van je online platform.
Content Model
Of je online platform meerdere kanalen bevat zoals een of meerdere websites, mobiele app, chatbot of een spraak assistent; jouw marketeers en content editors schrijven de content maar één keer, en deze wordt hergebruikt over de verschillende kanalen. Met een goed Content Model als basis van je headless CMS hoef je geen dubbele content meer te schrijven. Het opzetten van een goed Content Model is iets dat we in een ander artikel zullen behandelen.
Met de juiste tools wordt samenwerken een feest
Samenwerken tussen je marketeers, copywriters en content editors bij het schrijven van content is net zo eenvoudig als naar de supermarkt gaan; pak een karretje en loop de winkel in, leg de artikelen die je nodig hebt in je karretje, reken af aan de kassa en je bent klaar.
Content kalender
Met de uitgebreide content-kalender heeft je marketing-team duidelijke doelen en deadlines in beeld. Verschillende kleuren voor statussen geven nog een extra dimensie aan je kalender en zorgt voor heldere weergaven.
In content-items plaatsen je marketeers en reviewers opmerkingen over de content terwijl ze deze teksten tegenlezen, want zeg nou zelf, niemand is perfect en twee of meer ogen zien altijd meer dan één.
Workflow
De uitgebreide workflow-opties in Kontent.ai geven je team de tools om een effectieve contentstrategie op te zetten. De workflow geeft aan in welke staat verschillende content zich bevindt, zodat het voor het team makkelijker te volgen is.
Workflow-stappen kunnen worden geconfigureerd met rollen om de schrijvers van je content te helpen door ze alleen te laten werken aan content waar ze op dat moment aan zouden moeten werken. Je workflow kan een eenvoudige workflow zijn met een paar stappen om content te schrijven, beoordelen en publiceren, of zelfs een complexe workflow voor grotere teams met veel verschillende rollen.
Digitale volwassenheid is een keuze
Om het volledige potentieel van Kontent.ai te benutten, is een zekere mate van digitale- en content-volwassenheid nodig. Weet je niet zeker of je organisatie volwassen genoeg is? Maak je geen zorgen! Het behalen van een perfecte score op beide onderwerpen is niet het einddoel. Het is goed om je huidige mate van digitale volwassenheid te analyseren en van daaruit te werken aan verbetering.
Je hoeft niet perfect te zijn om met Kontent.ai aan de slag te gaan. Met de uitstekende tools van Kontent.ai en onze ervaring kunnen we samen deze reis naar een beter online platform maken. Test nu alvast, kosteloos, de digitale volwassenheid van je website. Dan gaan we daarna aan de slag!
Is dit alles?
Er is nog veel meer te vertellen over Kontent.ai; zoals de vrijheid om de tools te kiezen die het beste bij je behoeften passen als aanvulling op Kontent.ai en je online platform, meertaligheid, meerdere versies van content, preview weergave en meer.
Wij zijn er klaar voor!
Na het lezen van dit globale overzicht van wat Kontent.ai voor je online platform en je marketeers kan betekenen, is mijn vraag; ben je klaar om de volgende stap met je online platform te nemen? Wil je betere inhoud creëren voor je multichannel-platform én de efficiëntie in je marketingteam te verbeteren? Wij van Human Digital staan klaar om je te helpen en samen met jou de sprong naar Kontent.ai te maken! Vul hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op voor een leuk gesprek over Kontent.ai.
Ik ben geïnteresseerd
Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.