Wat zeggen merkkleuren
over jouw bedrijf?

Kleur is een communicatiemiddel dat verankerd zit in ons onderbewustzijn. Het heeft de eigenschap om emoties op te roepen, associaties te wekken en gedrag te beïnvloeden. Een essentieel onderdeel voor jou als marketeer om jouw merkimago vorm te geven en de juiste boodschap over te brengen naar je doelgroep. In dit artikel kijken we naar kleurenpsychologie en wat je merkkleuren zeggen over jouw merk.

Design & branding
08 mei 2024
Laura Wientjes

Waarom zijn kleuren belangrijk in je branding? 

Kleur heeft de kracht om direct een emotionele reactie op te roepen bij mensen. Gevoelens als vertrouwen, opwinding, blijdschap, angst, etc. De gewenste emoties en percepties rondom een merk worden versterkt door het strategisch juist inzetten van kleuren. 


Wat betekenen de verschillende kleuren precies?

Rood

Rood wordt vaak geassocieerd met passie, energie en opwinding. Het symboliseert daarnaast kracht en moed. Merken die de kleur rood gebruiken, stralen vaak een sterke, dynamische en opvallend merk uit. 


Blauw

Blauw kenmerkt vertrouwen, betrouwbaarheid en professionaliteit. Het wordt veelal gebruikt door merken die een gevoel van stabiliteit en geloofwaardigheid willen overbrengen. Denk hierbij aan banken of gezondheidszorginstellingen.


Geel

Geel staat voor vrolijkheid, creativiteit en optimisme. Merken die de kleur geel gebruiken in hun branding, willen een speelse en positieve uitstraling creëren. Dit wekt een gevoel van enthousiasme op.


Groen

Groen wordt geassocieerd met natuur, rust en gezondheid. Het wordt gebruikt door merken die duurzaamheid en welzijn willen benadrukken. Denk hierbij aan milieuvriendelijke en gezondheidsmerken.

 

Paars

Paars staat voor creativiteit, spiritualiteit en luxe. Het wordt gebruikt door merken als gevoel van exclusiviteit en verfijning. Denk hierbij aan modehuizen en beautymerken.


Oranje

Oranje straalt jeugdigheid en energie uit. Het wordt gebruikt door merken die een dynamische en speelse uitstraling willen creëren. Denk hierbij aan entertainmentbedrijven of sportmerken. 

Het is belangrijk om rekening te houden met het imago van je merk. Jouw waarden, persoonlijkheid en de doelgroep staan centraal in het maken van keuzes voor merkkleuren. Ze moeten daarnaast consistent zijn met de boodschap die je wilt overbrengen. 

Tip: test verschillende kleuren met je doelgroep om inzichten te ontvangen waarop je aanpassingen kunt maken. 

Kunnen wij je helpen?

Bij Human Digital helpen we je graag op weg met een aantrekkelijk digital design dat aansluit bij de wensen van jou en je klant. Door gebruik te maken van kleur, typografie en layout zorgen we dat je digitale oplossing persoonlijkheid, gevoel én stijl krijgt. Een voorbeeldcase omtrent design branding die wij hebben gerealiseerd is Nationaal Monument Kamp Vught. Lees er alles over en laat je inspireren wat wij ook voor jouw bedrijf kunnen betekenen.


Conclusie

Jouw branding goed inrichten? Zet de juiste kleuren op de juiste manier om, om zo de emoties en associaties van je doelgroep te beïnvloeden. Versterk je merkimago en wek de emotie bij je doelgroep op waarmee je je onderscheidt van de concurrent. 


Wil je meer informatie? Vul dan onderstaand formulier in!

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.