Tip 1: Stel duidelijke doelen
Wat wil je bereiken met de content die je maakt? Voor je start met creëren, is dat een belangrijke vraag die je moet beantwoorden. Zonder een duidelijk doel mist je content focus en richting. De content kan verschillende doelen hebben, zoals:
- Verkeer naar je website trekken
- Naamsbekendheid opbouwen
- Leads genereren
- Informatie delen met je doelgroep
Op het vlak van contentcreatie en -beheer, hoort bij ieder doel net weer een andere aanpak.
Voorbeeld:
Stel dat je marketeer bent bij een welzijnsorganisatie. Je doel is om mensen te informeren en adviseren met jouw online content. Uiteindelijk is het doel dat ze zich aanmelden voor één van de activiteiten die je in de regio organiseert. Leads genereren is hier dus het doel. Je zou om de dag een aantal tips over dagelijkse zaken als geld, gezond eten of bewegen kunnen delen. Zo plug je direct in op latente behoeften van volgers en presenteer je je met een consistent verhaal als dé expert die hen bij hun behoeften op dit vlak kan helpen. Op deze manier staat je beoogde doelgroep al met anderhalf been binnen bij jouw welzijnsprogramma.
Tip 2: Maak een contentkalender
Planning en structuur. Dat zijn twee kernwoorden die horen bij goed contentmanagement. Met de content die je deelt, heb je namelijk een duidelijk doel. Om dat doel te bereiken, moet je je content organiseren en beheren volgens een plan of een schema. Simpel gezegd heb je een contentkalender nodig, die duidelijk aangeeft wat je waar en wanneer publiceert en deelt.
Een contentkalender helpt je aan een gestructureerde aanpak van contentbeheer: het zorgt voor consistentie, de juiste timing en afstemming op je doelen. Met een contentkalender heb je een duidelijk overzicht van je contentstrategie, kun je – als je met een team werkt – taken toewijzen, de voortgang bijhouden en middelen optimaliseren.
Het is wijs je contentkalender steeds minstens een maand vooruit bij te werken, zodat je redacteuren voldoende tijd hebben om de stukken te maken, te bewerken en te publiceren.