Content creëren én beheren:
7 essentiële tips
De vraag naar goede content is groot. Van nieuwsartikelen tot online cursussen, van motiverende videos tot reels van influencers. Maar hoe ga je daar als contentcreator of websitebeheerder nu goed mee om? Met deze 7 tips voor effectief én efficiënt contentbeheer kun je meteen doelgericht voor jouw organisatie aan de slag.
Tip 1: Stel duidelijke doelen
Wat wil je bereiken met de content die je maakt? Voor je start met creëren, is dat een belangrijke vraag die je moet beantwoorden. Zonder een duidelijk doel mist je content focus en richting. De content kan verschillende doelen hebben, zoals:
- Verkeer naar je website trekken
- Naamsbekendheid opbouwen
- Leads genereren
- Informatie delen met je doelgroep
Op het vlak van contentcreatie en -beheer, hoort bij ieder doel net weer een andere aanpak.
Voorbeeld:
Stel dat je marketeer bent bij een welzijnsorganisatie. Je doel is om mensen te informeren en adviseren met jouw online content. Uiteindelijk is het doel dat ze zich aanmelden voor één van de activiteiten die je in de regio organiseert. Leads genereren is hier dus het doel. Je zou om de dag een aantal tips over dagelijkse zaken als geld, gezond eten of bewegen kunnen delen. Zo plug je direct in op latente behoeften van volgers en presenteer je je met een consistent verhaal als dé expert die hen bij hun behoeften op dit vlak kan helpen. Op deze manier staat je beoogde doelgroep al met anderhalf been binnen bij jouw welzijnsprogramma.
Tip 2: Maak een contentkalender
Planning en structuur. Dat zijn twee kernwoorden die horen bij goed contentmanagement. Met de content die je deelt, heb je namelijk een duidelijk doel. Om dat doel te bereiken, moet je je content organiseren en beheren volgens een plan of een schema. Simpel gezegd heb je een contentkalender nodig, die duidelijk aangeeft wat je waar en wanneer publiceert en deelt.
Een contentkalender helpt je aan een gestructureerde aanpak van contentbeheer: het zorgt voor consistentie, de juiste timing en afstemming op je doelen. Met een contentkalender heb je een duidelijk overzicht van je contentstrategie, kun je – als je met een team werkt – taken toewijzen, de voortgang bijhouden en middelen optimaliseren.
Het is wijs je contentkalender steeds minstens een maand vooruit bij te werken, zodat je redacteuren voldoende tijd hebben om de stukken te maken, te bewerken en te publiceren.
Tip 3: Stem content af op je klant
Content maak je nooit voor jezelf, of voor je organisatie, maar altijd voor die ene persoon: je klant, volger of (eind)gebruiker van je product of dienst. Maar hoe spreek je deze persoon aan? Het is belangrijk dat je de klant begrijpt. Weet waar deze persoon mee worstelt, waar zijn (latente) wensen en behoeften liggen, wat hij interessant vindt en welke doelen hij nastreeft. Als je dat in kaart hebt gebracht, kun je per klantgroep een Buyer persona creëren. Dit is een fictieve weergave van je ideale koper.
Buyer persona af? Mooi! Dan gaan we door naar de volgende stap. Beeld je eens in welke fases jouw klant doormaakt, als je kijkt naar jouw product of dienst. Meestal bestaat een koopproces grofweg uit drie fases, namelijk: bewustwording, overweging en beslissing. Maak je content zo, dat het je potentiële klanten succesvol door deze fases leidt en hen een weloverwogen beslissing helpt nemen.
Tip 4: Kies voor een goed CMS
Content maken en beheren zonder degelijk contentmanagementsysteem (CMS) is alsof je een berg beklimt op slippers. Kortom: het loont om te investeren in een goed CMS dat aansluit bij je organisatiebehoeften en dat alle functies in huis heeft die je nodig hebt. Met deze software stroomlijn je je contentprocessen, zodat jij je kunt richten op waar je goed in bent: het maken van kwalitatief hoogwaardige content. Er zijn tegenwoordig verschillende CMS’en beschikbaar. Bij Human Digital adviseren we, afhankelijk van de behoeften en ambities van je organisatie, de volgende CMS-systemen: Kentico, Umbraco, Sanity of Sitecore.
Welk CMS kies je en hoe implementeer je dit succesvol in je organisatie? Je leest er alles over in ons artikel ‘In 7 stappen een CMS goed implementeren’.
Tip 5: Zorg dat je team optimaal samenwerkt
Het is goed om te kijken naar hoe je contentteam samenwerkt. Kijk of er bijpassende tools zijn die de onderlinge communicatie kunnen ondersteunen, zoals Slack. Workflowmanagement tools zoals Trello, ClickUp en Asana kunnen helpen bij het toewijzen van taken, het stellen van deadlines, het delen van details over een klus en het delen van updates tot de content gepubliceerd wordt.
Tip 6: Check de vorderingen
Lekker bezig met het maken en delen van content, maar wat bereik je ermee? Om daar antwoord op te geven, is het slim continu de cijfers en statistieken te checken. Zo weet je of je op de juiste weg bent naar je doel. En of je eventueel bij moet sturen.
De statistieken die je meet, staan in nauw verband met je contentmarketingdoelen. Als je doel bijvoorbeeld is om het websiteverkeer te verhogen, is het verstandig om statistieken te meten zoals:
- Totaalcijfers websitebezoek
- Aantal unieke bezoekers
- Verwijzingsbronnen (bijv. organische zoekopdrachten, sociale media, direct verkeer)
- Pageviews per sessie
- Bouncepercentage
- Gemiddelde tijd op pagina
Door dit soort cijfers te verzamelen, weet je hoe je content en je bijbehorende strategie presteert. Dat helpt je vervolgens weer om weloverwogen beslissingen te nemen voor hoe verder. Je kunt gaten in je content identificeren, patronen en trends ontdekken en op tijd de nodige aanpassingen maken in je contentmanagementstrategie.
Tip 7: Maak sjablonen en richtlijnen
Een consistent verhaal is belangrijk. Je klant moet precies weten waarvoor hij bij jou terecht kan. Op welk vlak jouw expertise ligt. En dat betekent dat ook alle losse componenten van je verhaal – de content die je deelt – moet voldoen aan een aantal vaste basisrichtlijnen. Dan helpt het als je sjablonen en richtlijnen maakt voor je team. Zo zorg je voor consistentie in alle content die je team produceert. Je richtlijnen moeten voornamelijk bestaan uit elementen zoals tone of voice, beoogd publiek, doelen, stijl- en opmaakvereisten. Deel deze richtlijnen met je team en zorg dat iedereen deze basis toepast bij het maken van content.
Sjablonen kunnen dienen als basis voor verschillende soorten content. Naast consistentie zorgt dit ervoor dat je team niet vanaf nul hoeft te beginnen met het maken van content. Lekker efficiënt, dus!
Tot slot
Met de bovenstaande tips kun je relatief eenvoudig content maken en beheren. Produceer je elke maand enorme hoeveelheden content? Dan kan het goed managen van deze processen best ingewikkeld zijn. Misschien kunnen de content specialisten van Human Digital je hierbij helpen. Wij bieden strategische oplossingen voor contentbeheer voor organisaties van elke omvang.
Met een team van doorgewinterde experts helpt Human Digital je bij het effectief plannen, creëren en optimaliseren van je content om je bedrijfsdoelen te bereiken. Wil je meer weten? Bel of mail onze Sales Manager Marc gerust via 085 - 0020 678 of marc.gutlich@humandigital.nl. We kijken ernaar uit!