SEO (Search Engine Optimization) is de sleutel tot het vergroten van je online zichtbaarheid en het trekken van organisch verkeer naar je website. Het vereist planning, onderzoek en aandacht voor detail. Hoe pak je dit zo goed mogelijk aan? Hier zijn vijf stappen om je te helpen de beste SEO-tekst te produceren.
Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk je primaire zoekwoord bepalen. De rest van de inhoud schrijf je om je primaire zoekwoord heen.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Semrush's Keyword Magic Tool. Typ in de zoekbalk een bepaald woord of zin en klik op "Zoeken". De tool geeft je direct potentiële opties. Let hierbij op het zoekvolume.
Stap 2: Schrijf kwalitatieve content
Verlies nooit de kwaliteit van je inhoud uit het oog in ruil voor alleen maar SEO-optimalisatie! Dan val je direct door de mand bij de lezer. Voor het aanbrengen van structuur in je content, gebruik je deze piramide. Begin met de belangrijkste info: de essentie van je boodschap in slechts 30 woorden. Vervolgens de minder belangrijke info: Bereid je verhaal uit met details, waarbij je beknopt blijft. De afsluiting omvat de minst belangrijke info: Hier bied je extra, zijdelingse informatie. Sluit af met een call to action.
Stap 3: Maak gebruik van het F-patroon
Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen volgens de leesvolgorde van het F-patroon content op een website scannen. Het F-patroon laat zien dat de bezoeker in eerste instantie horizontaal jouw website scant. Wanneer de bezoeker moet gaan scrollen, wordt er vaak verticaal verder gescand. De horizontale oogbewegingen zijn dan veel korter, wat betekent dat de teksten niet meer volledig worden gelezen. Zorg dus dat je de essentie van je verhaal hier ondervangen hebt.
Stap 4: Optimaliseer je titel en meta-omschrijving
De titel en meta-omschrijving zijn één van de eerste dingen die potentiële bezoekers zien in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat ze uitnodigend en beschrijvend zijn. Inclusief je belangrijkste zoekwoord in de titel en meta-omschrijving kan helpen om de relevantie te vergroten.
Stap 5: Denk aan technische SEO
Denk ook aan technische aspecten, zo als het optimaliseren van afbeeldingen met beschrijvende ALT-tags, het gebruik van een snelle laadtijd en het gebruik van een mobielvriendelijk ontwerp.
Meet je resultaten
In dit artikel delen we hoe je in 8 stappen een goede SEO-analyse uitvoert. Met een SEO-analyse achterhaal je hoe je een website aan een nóg betere positie in de resultaten van zoekmachines kunt helpen. Het einddoel is altijd om het organische (dus: niet betaalde) verkeer naar je website te vergroten.
Conclusie
Het creëren van een SEO-geoptimaliseerde tekst vereist planning, onderzoek en aandacht voor detail. Verlies nooit de kwaliteit van je inhoud uit het oog in ruil voor alleen maar SEO-optimalisatie. Een goede balans tussen leesbaarheid, relevantie en technische optimalisatie zal uiteindelijk resulteren in een tekst die zowel zoekmachines als je lezers waardevol zullen vinden. Aan de slag dus!
Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.