AI effectief inzetten voor je SEO-strategie

De online (marketing)wereld blijft continu veranderen. De komst van kunstmatige intelligentie (AI) heeft daar de afgelopen jaren zeker aan bijgedragen. We kunnen er dan ook niet meer omheen dat AI een prominente plek inneemt in de online marketing wereld. 

SEO Digital marketing Content
22 februari 2024
Laura Wientjes

De diversiteit in AI-tools bieden marketeers een scala aan nieuwe mogelijkheden om online zichtbaarheid te optimaliseren. SEO-specialisten gebruiken AI voor hun gehele SEO-strategie, van zoekwoordonderzoek tot het schrijven van relevante content. Maar wat kun je er nog meer mee? In dit artikel geven we je een aantal tips. 

1. Contentcreatie- en optimalisatie

AI kan jou helpen bij het creëren van content die geoptimaliseerd is voor SEO. AI-tools analyseren en optimaliseren teksten voor relevante zoektermen, de leesbaarheid en structuurverbetering. Dit kan ook helpen voor het maken van een zoekwoordonderzoek. Door de grote hoeveelheid aan data kunnen AI-tools trends in zoekgedrag opsporen en suggesties doen voor belangrijke en relevante zoektermen. Het grote voordeel hiervan? Het bespaart enorm veel tijd (en moeite) én zorgt ervoor dat hoge kwaliteit content gegenereerd wordt die aansluit bij de behoeften van je doelgroep.

Wil je met jouw zoektermen uitbreiden? Deel ze met jouw AI-tool en je krijgt er een lijst met alternatieve zoekwoorden voor terug.

Tip: zorg voor een uitgebreide en heldere prompt waarin duidelijk is wat je doel is, wie je doelgroep is en welke zoektermen niet mogen ontbreken. Op deze manier kan AI zorgen voor de meest relevante keywords.

2. Personalisatie

De laatste jaren is personalisatie in je content enorm belangrijk geworden. Je bezoeker voelt zich meer verbonden en zal vaker terugkeren naar je website. Met behulp van machine learning kan een AI-tool jou hiermee nog verder op weg helpen. Als marketeer wordt duidelijk welke soorten inhoud resoneren met een specifieke doelgroep. Het aanbieden van gepersonaliseerde inhoud aan gebruikers op basis van eerdere interactie en zoekgedrag zorgt voor terugkerend bezoek.

3. Voice Search

Met Voice Search kunnen gebruikers met gesproken taal communiceren met smartphones, laptops en andere apparaten. Door een opdracht hardop uit te spreken, interpreteert het apparaat de gesproken tekst en verwerkt deze. Chatbots en virtuele assistenten worden steeds beter in het begrijpen van deze natuurlijke taal en geven steeds zinvollere antwoorden. De manier waarop men gaat zoeken, wordt verder getransformeerd.

Hoe je hier als marketeer op inspeelt? Twee voorbeelden om voice search te stimuleren:

  • Stem je zoekwoordanalyse af op gesproken taal, dus focus op long-tail keywords, zodat ingesproken zinnen makkelijker worden herkend. 
  • Zorg er daarnaast voor dat je content voor je mobiele versie geoptimaliseerd is, gezien voice search veelal plaatsvindt op mobiele apparaten.


4. Linkbuilding 

AI-tools kunnen een rol spelen in het opzetten en optimaliseren van een linkbuildingstrategie. Machine learning-algoritmen helpen bij het identificeren van kwalitatieve backlinks en kunnen een voorspelling doen welke links bijdragen aan de algehele autoriteit van een website. Door de enorme hoeveelheid aan data kunnen patronen en trends geïdentificeerd worden in de prestaties van links. Op die manier kun je als marketeer bepalen welke links het meest effectief zijn voor jouw doelgroep of specifieke doelen die je wilt behalen. 

5. Concurrentieanalyse

Iedere marketeer wil hoger scoren in de SEO-ranking dan zijn of haar concurrent. Toch?! AI-tools volgen het online gedrag van concurrenten, zoals zoekwoordgebruik, social media-activiteiten, etc. Dit biedt real-time inzicht in de strategie van een concurrent. Ook kan een AI-tool patronen in het gedrag van bezoekers waarnemen ten opzichte van je concurrent. Door deze inzichten en suggesties kun je jouw online platform optimaliseren en onderscheiden van de concurrent.

6. Technische SEO-optimalisatie

SEO-optimalisatie kent uiteraard ook een technische kant. AI-tools kunnen jouw website analyseren en beoordelen op onjuiste redirects, onleesbare code, gebroken links, indexatieproblemen, dubbele content of is je paginasnelheid wellicht te traag? Deze inzichten kunnen leiden tot efficiëntere en grondigere analyses wat weer bijdraagt aan een verbetering van je zichtbaarheid en vindbaarheid.

7. Rapportage

AI verzamelt gegevens van verschillende bronnen, zoals Google Analytics, Search Console en andere SEO-tools. Door deze inzichten te bieden aan jou als marketeer, waaronder bezoekersgegevens, conversieratio’s en rankings, kun je optimaliseren om betere resultaten te behalen. Daarnaast kan AI voorspellende analyses uitvoeren op basis van historische gegevens. Marketeers kunnen sneller, nauwkeuriger en inzichtelijker rapporteren. De impact van jouw SEO-inspanningen kan op effectieve wijze worden gecommuniceerd binnen je organisatie.

Zitten er ook nadelen aan het gebruik van AI-tools voor SEO? 

Hoewel bovengenoemde voordelen waardevol zijn voor SEO-specialisten, is er ook een aantal nadelen te bespeuren. Zo is de verleiding sterk aanwezig dat je afhankelijk wordt van AI, wat kan leiden tot een gebrek aan creativiteit en originaliteit van je content. Daarnaast kan het ethische kwesties oproepen. Waarom? Het gebruik van AI-gegenereerde content kan invloed hebben op de arbeidsmarkt. Tot slot zijn sommige AI-tools vrij prijzig, waardoor het voor kleine bedrijven of start-ups minder aantrekkelijk en toegankelijk maakt. 

Conclusie

Al met al hebben AI-tools enorme impact op de wereld van SEO. Het biedt marketeers de mogelijkheid om online zichtbaarheid te vergroten en hogere rankings te behalen in zoekmachineresultaten. Let wel op de voor- én nadelen van AI-tools. Gebruik ze op een verantwoorde manier en controleer altijd op kwaliteit!

Wil je meer informatie? Neem dan contact op.

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.