De diversiteit in AI-tools bieden marketeers een scala aan nieuwe mogelijkheden om online zichtbaarheid te optimaliseren. SEO-specialisten gebruiken AI voor hun gehele SEO-strategie, van zoekwoordonderzoek tot het schrijven van relevante content. Maar wat kun je er nog meer mee? In dit artikel geven we je een aantal tips.
1. Contentcreatie- en optimalisatie
AI kan jou helpen bij het creëren van content die geoptimaliseerd is voor SEO. AI-tools analyseren en optimaliseren teksten voor relevante zoektermen, de leesbaarheid en structuurverbetering. Dit kan ook helpen voor het maken van een zoekwoordonderzoek. Door de grote hoeveelheid aan data kunnen AI-tools trends in zoekgedrag opsporen en suggesties doen voor belangrijke en relevante zoektermen. Het grote voordeel hiervan? Het bespaart enorm veel tijd (en moeite) én zorgt ervoor dat hoge kwaliteit content gegenereerd wordt die aansluit bij de behoeften van je doelgroep.
Wil je met jouw zoektermen uitbreiden? Deel ze met jouw AI-tool en je krijgt er een lijst met alternatieve zoekwoorden voor terug.
Tip: zorg voor een uitgebreide en heldere prompt waarin duidelijk is wat je doel is, wie je doelgroep is en welke zoektermen niet mogen ontbreken. Op deze manier kan AI zorgen voor de meest relevante keywords.
2. Personalisatie
De laatste jaren is personalisatie in je content enorm belangrijk geworden. Je bezoeker voelt zich meer verbonden en zal vaker terugkeren naar je website. Met behulp van machine learning kan een AI-tool jou hiermee nog verder op weg helpen. Als marketeer wordt duidelijk welke soorten inhoud resoneren met een specifieke doelgroep. Het aanbieden van gepersonaliseerde inhoud aan gebruikers op basis van eerdere interactie en zoekgedrag zorgt voor terugkerend bezoek.
3. Voice Search
Met Voice Search kunnen gebruikers met gesproken taal communiceren met smartphones, laptops en andere apparaten. Door een opdracht hardop uit te spreken, interpreteert het apparaat de gesproken tekst en verwerkt deze. Chatbots en virtuele assistenten worden steeds beter in het begrijpen van deze natuurlijke taal en geven steeds zinvollere antwoorden. De manier waarop men gaat zoeken, wordt verder getransformeerd.
Hoe je hier als marketeer op inspeelt? Twee voorbeelden om voice search te stimuleren:
- Stem je zoekwoordanalyse af op gesproken taal, dus focus op long-tail keywords, zodat ingesproken zinnen makkelijker worden herkend.
- Zorg er daarnaast voor dat je content voor je mobiele versie geoptimaliseerd is, gezien voice search veelal plaatsvindt op mobiele apparaten.