7 Succesfactoren van UX design

Ben je wel eens gefrustreerd geraakt door een website die moeilijk te gebruiken was? Of een app die niet deed wat je verwachtte? Dat kan erg vervelend zijn, en het kan zelfs betekenen dat je die website of app niet snel meer zult gebruiken of misschien zelfs op zoek gaat naar een beter alternatief. Dat is waar User Experience (UX) design om de hoek komt kijken.

Design & branding
18 mei 2022
Koen Hachmang

Het belangrijkste uitgangspunt van UX design is het ontwerpen van digitale producten die makkelijk te gebruiken, nuttig en prettig zijn voor de gebruiker. Het gaat erom dat de gebruiker een positieve ervaring heeft met het product, en dat kan van groot belang zijn voor de merkbeleving. Steeds meer bedrijven, van klein tot groot, zijn zich ervan bewust dat een goed UX design hier het verschil kan maken.

UI design versus UX design

Maar voordat we hier dieper op in gaan, wat is nu eigenlijk het verschil tussen UX design en User Interface (UI) design? Simpel gezegd gaat UI design over hoe het product eruit ziet, terwijl UX design meer gaat over hoe het product werkt en hoe het wordt beleefd. Een goede UX designer houdt rekening met wat de gebruiker nodig heeft en hoe het product daarop kan aansluiten. Of nog simpeler: UI design gaat meer over de “look”, terwijl UX design meer gaat over de “feel”.

In de praktijk is die scheiding overigens niet altijd even scherp. Zeker als je kijkt naar de middelen die beide disciplines inzetten. Neem bijvoorbeeld kleurgebruik. Bij UI design helpt kleur om bijvoorbeeld accenten te leggen zodat een belangrijke button beter opvalt. Maar dit draagt ook weer bij aan een prettige ervaring. Het grote verschil tussen UI en UX design is dat UX design vooral focust op aansluiting bij de doelgroep en dat ook bij diezelfde doelgroep toetst. 

Diagram: 7 succesfactoren van UX

Succesfactoren van UX Design

Wat maakt UX design nu succesvol? Volgens Peter Morville, pionier op het gebied van UX, zijn dit de 7 belangrijkste factoren:

  1. Nuttig
    Het is belangrijk om te weten wat de gebruiker nodig heeft en wat hun doelen zijn. Een product wat niet nuttig is, zal uiteindelijk niemand gebruiken. Door onderzoek te doen naar de gebruiker kan het ontwerpteam daarop inspelen.
  2. Bruikbaar
    Het product moet de gebruiker helpen om zijn doel te bereiken. UX design moet ervoor zorgen dat dit naadloos en op een prettige manier gebeurt. Eventuele drempels moeten worden weggenomen om frustratie te voorkomen.
  3. Vindbaar
    Zowel het product zelf, als de inhoud moet makkelijk te vinden zijn. Een gebruiker moet in staat zijn om te doorgronden wat er nodig is om zijn taak te volbrengen en dat makkelijk kunnen herkennen. Dit geldt zowel voor het vinden van informatie als het afronden van processen zoals een check-out.
  4. Betrouwbaar
    Een gebruiker moet kunnen vertrouwen op het product. Het moet doen wat het belooft. Zodra een merk niet aan de verwachtingen voldoet, of zelfs de indruk wekt niet betrouwbaar te zijn, zal dit een enorme negatieve impact hebben. 
  5. Toegankelijk
    Een product moet door iedereen te gebruiken zijn, ongeacht leeftijd, opleiding of beperkingen. Als je hier rekening mee houdt, is het uiteindelijk door iedereen te gebruiken. Ik schreef hier al eerder uitgebreid over in ons artikel over toegankelijkheid.
  6. Aantrekkelijk
    Een product moet aantrekkelijk en begeerlijk zijn. Hier spelen zaken als merkbeleving, esthetiek en emotie een rol. Hoe aantrekkelijker, hoe groter de kans dat iemand het product zal aanraden.
  7. Waardevol
    Tot slot moet een product waardevol zijn voor de gebruiker. Dit is voor ieder product weer anders en sterk afhankelijk van het soort product en degene voor wie het is bedoeld. Om echt waardevol te zijn, moet UX design rekening houden met alle eerder genoemde factoren. Zodat je uiteindelijk ook het meeste uit je investering haalt.

Conclusie

Kortom, een product dat makkelijk te gebruiken is en een goede gebruikerservaring biedt, kan ervoor zorgen dat men een product blijft gebruiken en zelfs aanbeveelt aan anderen. Door de zeven factoren van UX design toe te passen, kan het ontwerpteam ervoor zorgen dat het product aansluit bij de behoeften van de gebruiker en daardoor een positieve impact heeft op de merkbeleving.


Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.