Webverkeer stimuleren vanaf
sociale media
Het belang en de nodige stappen voor het genereren van webverkeer via sociale media.
Ruim de helft van de wereldbevolking maakt er minimaal eens per maand gebruik van: social media. Een goudmijntje, dus. Hoe mooi is het als je alleen al een fractie van deze mensen naar je website kunt trekken? Met de juiste stappen is dat prima haalbaar. Niet alleen je traffic stijgt: als je het goed aanpakt, nemen ook je omzet en verkoopcijfers een vlucht. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.
Oké, veel mensen maken gebruik van social media. Dat is helder. Maar er zijn nog meer redenen waarom het slim is traffic via socials naar je website te trekken. Voor we overgaan tot de how to eerst nog een overzicht van de vier belangrijkste why’s.
Vier why’s: waarom inzetten op traffic naar je website via socials?
#1 Hier zit je publiek
Eenvoudiger dan dit is het niet. In theorie zit zes op de tien potentiële klanten op social media. Logisch dus dat je ook hier bezoekers voor je website vindt
#2 Het is makkelijk in gebruik
Het aanmaken van een account op social media als Facebook, Instagram en LinkedIn is zo gepiept. Upload een logo, voer de naam van je bedrijf in, schrijf een prikkelende tekst voor je bio en voilà: je bent helemaal klaar. Vooruit: het kost waarschijnlijk net iets meer tijd en moeite om mensen ook echt naar je website te trekken. Maar met je account is de eerste goede stap al gemaakt. Bovendien is het betrekken van je publiek via socials veel makkelijker dan via andere marketingkanalen.
#3 Het is gratis
Het aanmaken van een account op social media kost je geen rooie cent. Bingo, dus! Zelfs interactie met je publiek, het plaatsen van inhoud voor hen of het doorsturen naar jouw website kost niets. Sommige social media bieden betaalde functies te gebruiken, bijvoorbeeld om de zichtbaarheid van je berichten te vergroten, maar die keuze laten ze verder aan jou.
#4 Hogere kans op conversie
Nog zo’n mooi voordeel: mensen die via je socialmediakanalen op je website belanden, zijn meer geneigd iets bij je te kopen. Ze hadden namelijk al eerder contact met je of ze volgen je merk al een tijdje online. Ze kennen én vertrouwen je, ze zijn geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. De kans dát ze bij jou kopen na een bezoek aan jouw website is dan ook vrij hoog.
How to: traffic via social media naar je website in vijf stappen
En dan nu de hamvraag: hoe krijg je die bezoekers dan via de socials naar je website? Met deze vijf stappen heb je de basis op orde.
#1 Wie zijn je concurrenten? Laat je inspireren
Het is hetzelfde liedje als bij elke andere marketingstrategie: onderzoek de do’s en don’ts in jouw branche. En hoe doe je dat nu beter dan naar je concurrenten te kijken? Zij geven je inzicht in wat goed werkt, en wat jouw merk nog zou kunnen aanpakken. Let bijvoorbeeld op:
- • Welke influencers promoten hun merk? Neem contact op met deze influencers om aan toekomstige marketingcampagnes te werken.
- • Gaf een bepaalde campagne een drastische boost aan hun engagement en vermeldingen?
- • Wat doet je concurrent niet? Hier zitten mogelijk kansen om op te vallen ten opzichte van andere merken.
Verfijn je contentkalender verder door de volgende vragen te onderzoeken:
- • Hoe vaak posten ze?
- • Wat voor content plaatsen ze?
- • Posten ze bijvoorbeeld ook polls en quizzen?
Let op: kopieer je concurrenten niet blindelings. Zorg vooral dat je hun strategie snapt, stem af op je eigen behoeften en voer vervolgens uit.
#2 Kies het juiste socialmediakanaal
Dan de volgende stap: welk socialemediakanaal past het best bij jouw strategie om meer traffic naar je website te trekken?
Op alle social media aanwezig zijn, is qua tijd, aandacht en inzet een utopie. Hoe groot je team ook is. Zorg daarom voor focus, en kies een handvol kanalen. Dit zijn de socials waarop je potentiële klanten het actiefst zijn. Om dat te achterhalen, moet je een goed profiel hebben van die klant. Beantwoord voor jezelf vragen als:
- • Wie is je typische klant?
- • Wat is de gemiddelde leeftijdsklasse?
- • Zijn ze mannelijk of vrouwelijk?
- • Wat is het inkomen en opleidingsniveau?
De antwoorden op deze vragen zet je af tegen de bestaande socialmediaplatforms. Hiervoor kun je onderstaande tabel gebruiken:
Platform | Leeftijd | Mannelijk (%) | Vrouwelijk (%) |
Facebook | 25+ | 57% | 43% |
Instagram | 18-34 | 51.8% | 48.2% |
Twitter | 20-40 | 61.6% | 38.4% |
LinkedIn | 35-34 | 52% | 48% |
#3 Versterk je bio
Wek vertrouwen, prikkel, zorg dat je aansluit bij de behoeften van je potentiële klanten. Je bio op social media kan de eerste ontmoeting van een potentiële klant zijn met jouw merk. De eerste indruk maak je maar één keer. Zorg dus voor een ijzersterke tekst. Een goede bio maakt meteen duidelijk wat je te bieden hebt én laat een duidelijke merkstem horen.
Hoe pak je dat aan? Hoe unieker en duidelijker jouw bio is, hoe groter de kans dat je de gebruiker overtuigt om jouw website te bezoeken. De hele geschiedenis van je merk beschrijven is een absolute no-go. Een paar regels met een link naar je website is voldoende.
Zie hieronder het voorbeeld van ING Nederland. Dit profiel is eenvoudig, helder en aantrekkelijk. Bovendien leidt een call-to-action bezoekers meteen naar hun website.
#4 Post regelmatig
Meer traffic via je sociale media-accounts? Zorg dat je bezoekers betrekt bij je account. Want:
- • Om meer verkeer te ontvangen, moet je meer volgers hebben.
- • Om meer volgers te hebben, moet je ze meer betrekken.
- • Om ze meer te betrekken, moet je consistent hoogwaardige content plaatsen.
Het posten van boeiende, educatieve en/of vermakelijke content voor je publiek is dus essentieel. Zo blijft je merk bij hen top of mind. Ze zijn nieuwsgierig naar je merk en ze bezoeken jouw website voor meer informatie.
Regelmatig posten betekent niet dat je je sociale media-account elke maand met honderden berichten volpropt. Eén tot twee berichten per week is voor de meeste merken en sectoren perfect.
KLM Royal Dutch Airlines plaatst iedere twee, drie dagen nieuwe, interessante content op haar Facebookpagina.
#5 Promoot wat je post
Veel contentmarketeers en bedrijfseigenaren promoten hun websites of blogs niet op sociale media. Te veel promotie kan misschien wanhopig doet lijken, maar niet promoten helpt ook niet. Het enige dat je hoeft te doen, is toffe blogs of de trending services of producten van jouw merk op je socials promoten.
Maak en deel content en teasers over je merk of product/dienst met een link. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van de gebruiker, en klik: ze bezoeken je website om meer te weten te komen.
Je kunt zelfs je oudere (maar nog steeds relevante) content recyclen en promoten om nieuwe volgers aan te trekken. Herhaling van dezelfde inhoud zorgt ervoor dat steeds meer volgers je boodschap opmerken, onthouden en opvolgen.
Tip: maak je gepromote posts aantrekkelijk met rijke kleuren, slimme slogans, levendige afbeeldingen, vermakelijke video's of zelfs grappige memes.
Conclusie
Wil je meer traffic naar je website trekken? Maak dan slim gebruik van social media. Het kost even tijd en moeite om volgers aan je merk te binden. Maar hoe langer je op social media actief bent, hoe meer profijt je ervan hebt. Plaats kwalitatief hoogstaande content en je leidt gebruikers langzaam maar zeker – en zonder te forceren – naar jouw website. Kortom: social media zijn een grote troef om de conversieratio van je website op een zeer kosteneffectieve manier te verhogen.