6 aandachtspunten voor jouw
lokale SEO-checklist

Wist je dat de impact van lokale SEO (Search Engine Optimization) op het succes van je bedrijf groot kan zijn? Voor bedrijven die klanten lokaal willen aantrekken en online aanwezigheid willen versterken, is een doordachte SEO checklist essentieel. We hebben 6 aandachtspunten voor je die jou op weg helpen.

SEO Digital marketing Content
18 maart 2024
Laura Wientjes

De eerste vraag is of lokale SEO voor jouw bedrijf interessant is. Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel of bied je bepaalde producten of diensten aan binnen een bepaalde regio, dan is het beslist van belang om de volgende checklist door te nemen.


1. De website

Het is allereerst natuurlijk belangrijk dat jouw website een tip-top basis heeft. Een aantal elementen waar je op moet letten: 

  • Responsieve webdesign: zorg ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Veel ‘lokale’ zoekopdrachten vinden plaats via telefoon. Wanneer men op jouw website terechtkomt, moet het design responsive zijn.
  • Paginasnelheid: voor zowel gebruikerservaring als zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk dat jouw website een snelle laadtijd betreft. Je wilt niet dat jouw bezoeker afhaakt vanwege een trage website en Google gaat je als minder relevant zien.  
  • URL-structuur: De URL-structuur is voor gebruikerservaring cruciaal. Zorg er dus voor dat jouw website gemakkelijk te navigeren is.
  • Interne links: Doorlinken naar relevante pagina’s op je website, zorgt ervoor dat jouw bezoeker sneller vindt waar hij of zij naar op zoek is.


2. Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Heb je je bedrijf nog niet geclaimd op Google Mijn Bedrijf? Doe dat dan als allereerst. Zorg er vervolgens voor dat je je bedrijfsprofiel verifieert. Nu kun je bedrijfsinformatie toevoegen en optimaliseren. Voeg actuele informatie toe, openingstijden – of bereikbaarheid -, contactgegevens en adresgegevens. Daarnaast heb je de mogelijkheid om foto’s toe te voegen, die ervoor zorgen dat men een beeld krijgt van de organisatie of de dienst die je aanbiedt. Vergeet niet de juiste bedrijfscategorieën toe te voegen, deze hebben invloed op je lokale zoekresultaten. 

3. Reviews beheren

Het is essentieel om je reviews te beheren wanneer het gaat om lokale optimalisatie. Bijna 90% leest namelijk reviews over lokale bedrijven. Google wil zoekers relevante informatie bieden en wanneer jouw bedrijf positieve reviews beschikt, dan krijg je daar in de ranking voordeel van. Tevens kunnen specifieke zoekwoorden in reviews, die relevant zijn voor je bedrijf of vaak voorkomen, je prestaties in lokale zoekresultaten verbeteren. 

Hoe krijg je meer Google reviews? 

Op verschillende manieren kun je meer Google reviews krijgen: 

  • Vraag je tevreden klanten om een review achter te laten of verstuur enquêtes.
  • Plaats op je website een link naar je Google Bedrijfsprofiel.
  • Voeg een link naar je Google Bedrijfsprofiel toe aan e-mails naar tevreden klanten.

4. Lokale zoekwoorden

Zoekwoorden gebruiken mensen om informatie te vinden op zoekmachines. Specifieke zoekwoorden als onderdeel van je lokale SEO-strategie gebruiken, vergroot je kans om voor die specifieke zoekwoorden gevonden te worden. Doe hiervoor een zoekwoordonderzoek waarbij je relevante woorden analyseert die in jouw locatie het meest gevonden worden, gerelateerd aan je bedrijf of dienst. Met deze zoekwoordenlijst kun je jouw website en Google Bedrijfsprofiel optimaliseren. Denk hierbij aan landingspagina’s, blogberichten, meta titels en descriptions, etc. 

Tip: long-tail zoekwoorden bestaan uit langere, meer specifieke zinnen die men gebruikt om bedrijven te vinden. Long-tail zoekwoorden hebben vaak lagere zoekvolumes, maar zijn relevant voor degene die specifiek op zoek zijn.


5. Overweeg een blog of FAQ-pagina

Expertise, autoriteit, betrouwbaarheid (EAT) en ervaring dragen bij aan de waarde van de content op jouw website. Google let op deze criteria, waardoor het regelmatig publiceren van blogberichten zorgt voor een positieve verandering in jouw ranking. 

Heb je echter onvoldoende tijd om een blog te onderhouden? Dan is een FAQ-pagina voor jou een optie. Op deze pagina geef je antwoord op vragen waarin veel gezochte zoekwoorden voorkomen. Het biedt relevante en waardevolle informatie. 

Tip: ga je blogartikelen toevoegen? Creëer dan zoveel mogelijk waardevolle content voor jouw lokale doelgroep. Beschrijf bijvoorbeeld evenementen die in jouw regio georganiseerd zijn, nieuws en interessante feiten. 


6. Lokale linkbuilding

Het voordeel van linkbuilding is dat Google signalen ontvangt van andere sites dat jouw website autoritair en betrouwbaar blijkt. Dit zorgt voor een enorme boost in je vindbaarheid. 

Voorbeelden van lokale linkbuilding: 

  • Gastblogs: zijn er in jouw omgeving bloggers of influencers? Laat ze een blogbericht over jouw product of dienst schrijven inclusief link naar jouw website. 
  • Lokale evenementen: het deelnemen aan of sponsoren van lokale evenementen, zorgt voor naamsbekendheid, maar kan ook voor linkbuilding worden ingezet. Veel bedrijven zullen jouw bedrijf vermelden. 
  • Samenwerkingen met lokale bedrijven: zijn er in jouw omgeving mogelijkheden om een samenwerking aan te gaan die relevant zijn aan jouw product of dienst? Zorg dan voor een linkje naar jouw website.  


Conclusie 

Door aandacht te besteden aan deze 6 aandachtspunten en een consistente lokale SEO-strategie te volgen, vergroot je de online zichtbaarheid van je bedrijf en jouw positie in de lokale markt. Zorg ervoor dat je jouw SEO blijft optimaliseren, waardoor je top-of-mind blijft. 

Wil je meer informatie? Vul dan onderstaand formulier in!

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.