GA4: De 4 belangrijkste veranderingen

Reading Google Analytics GA4

Vanaf 1 juli 2023 bestaat Google Univeral Analytics (UA) niet meer. Van UA naar GA4. Wat blijkt: Die overgang is niet eenvoudig. Is dit voor jouw organisatie ook een struggle? In dit artikel lees je de 4 belangrijkste veranderingen op een rij.

Digital marketing Analytics
19 september 2023
Marc Gutlich

De voorgaande versie van Google Analytics, ook wel Universal Analytics (UA) genaamd, is gestopt per 1 juli 2023. Dit betekende voor veel marketeers en websitebeheerders dat zij snel op zoek moesten naar een nieuwe oplossing voor de statistieken van hun website. Gelukkig had Google hiervoor al een tijdje een mooie opvolger klaar staan: Google Analytics 4, oftewel GA4. Binnen dit artikel lichten we toe wat de grootste verschillen zijn tussen Universal Analytics (UA) en GA4.


Wat zijn de grootste verschillen?

GA4 is in oktober 2020 door Google gelanceerd en is in de basis behoorlijk anders. De nieuwe versie werkt niet alleen op technisch vlak heel anders, maar ook de wijze waarop Google naar statistieken kijkt is veranderd. We zien dat de meeste marketeers of websitebeheerders in het begin moeten wennen aan het lezen en goed interpreteren van de cijfers binnen GA4. 

1. Nieuw datamodel

Google heeft het datamodel van GA4 anders opgebouwd, waardoor er meer data verzameld kan worden en deze data ook accurater is. Het gevolg hiervan is dat GA4 alleen data verzamelt vanuit gebeurtenissen (events) en niet meer vanuit paginaweergaven (page-views). Voorheen waren page-views de belangrijkste meting binnen UA en vanaf heden is dat enkel een onderdeel van alle interacties die iemand met je website heeft.

De informatie van een bezoeker wordt vanuit zijn/haar bezoek gekoppeld aan een reeks van events. Op basis van het type event en welke interacties deze bezoeker vervolgens heeft, zorgt voor een beeld van de betrokkenheid op de website of app. Dit maakt dat kijken naar statistieken anders zal zijn dan voorheen en dat de data op een andere manier geïnterpreteerd wordt.

Door dit nieuwe event-based datamodel zorgt Google er voor dat veel andere Events voortaan ook eenvoudiger te meten zijn. GA4 biedt voortaan out-of-the-box de mogelijkheid om de volgende events te meten:

  • Scrolling (90% van de pagina)
  • Outbound links
  • Site Search
  • Video engagement (YouTube)
  • File downloads

Tot nu toe maakten we deze events altijd handmatig aan binnen Google Tag Manager of binnen de broncode van de website. Dat hoeft dus niet meer. 

Deze nieuwe aanpak zorgt er echter voor dat oude en historische informatie uit de bestaande UA implementatie niet meer mee te nemen is. De statistieken zullen in GA4 worden opnieuw opgebouwd.

GA4 Events overview

2. Nieuwe rapporten en structuur

Google kijkt met de opbouw van GA4 ook anders naar de interpretatie van de data. Binnen UA zijn we inmiddels gewend om alle rapporten in te delen onder Realtime, Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies. Dit was tot nu toe de manier om het succes van een website te meten en te kijken naar het gedrag van de bezoeker. 

Met GA4 slaat Google een andere weg in. De nieuwe rapporten van GA4 zijn voortaan ingedeeld in: Realtime, Acquisitie, Betrokkenheid, Inkomsten genereren en Behoud. Naast deze indeling zijn er nog 2 losse groepen: Demografie en Technologie. Deze indeling zorgt ervoor dat we op een andere wijze kijken naar de data. Het gewicht wordt verplaatst naar de betrokkenheid én met name de mate van interactie van de bezoeker. Door het nieuwe datamodel weten we dus voortaan meer van de bezoeker en het niveau van interacties op de website. Dit zorgt ervoor dat we meer inzicht krijgen in de "Betrokkenheid" in het algemeen en minder focussen op gedrag per pagina en events op de pagina. We krijgen hierdoor een beter inzicht in de customer journey op de website. 

De Realtime data is nu veel uitgebreider. Met GA4 is het mogelijk om de afgelopen 30 minuten te zien, terwijl dit met UA nog enkele minuten was. Daarnaast is de data wederom sneller beschikbaar én accurater door het aangepaste datamodel. Dit maakt het Realtime overzicht het ideale dashboard bij de lancering van een campagne of bij een verwacht piekmoment in bezoekers.

Binnen deze categorieën is het aantal rapporten teruggebracht in vergelijking met UA. Maar via "Verkenningen" onder het item "Ontdekken" zien we uitgebreide mogelijkheden in het dieper analyseren van de data. Daarbinnen zijn reeds voorbeelden opgebouwd zoals het verkennen van je Trechters (funnels) of welk pad iemand bewandeld heeft op de website. Daarnaast biedt GA4 ondersteuning voor het exporteren naar Google BigQuery voor de Big Data Analisten om nog dieper in de data te duiken.

GA4 Path Explorer
GA4 Realtime dashboard

3. Privacy by design

Met de kritiek van de afgelopen tijd binnen Europa over Google Analytics en de privacy daarbinnen, zien we dat privacy nog belangrijker wordt. Third-party cookies zijn hierin steeds vaker "not done" en consumenten en organisaties worden hier ook steeds bewuster van. GA4 is opgezet met privacy als vertrekpunt (privacy by design) en betekent dat alle data die naar GA4 verzonden wordt automatisch geanonimiseerd is. Dit anonimiseren is, sinds de invoering van de AVG en GDPR, een vaste standaard binnen onze implementatie. Met GA4 is dit nu ook voor Google een vast uitgangspunt. GA4 is hierin afgestapt van het session-based datamodel wat UA jarenlang heeft toegepast. GA4 is, zoals al beschreven, overgestapt op een event-based datamodel en hiermee weten ze de privacy veel beter te waarborgen én waardevollere informatie te verzamelen over het gedrag van de bezoeker.

4. Websites & apps

GA4 gaat ook verder dan het beheren van je websitestatistieken. Momenteel gebruiken veel webbeheerders of marketeers UA voor de website en Google Firebase Analytics voor de native Apps (iOS of Android). Deze statistieken waren altijd gescheiden en werden hierin niet samengevoegd tot één klantbeeld van je doelgroep. Dat kan vanaf nu wel! GA4 heeft de mogelijkheid om zowel een property aan te maken voor je website én je apps, waardoor er een completer beeld ontstaat van het gedrag van je doelgroep over je website en apps heen. Aankopen via de app of website worden hierin samen geteld, waarbij het inzichtelijk blijft via welk kanaal er verkocht is. GA4 sluit hierin beter aan bij de omni-channel strategieën die organisaties en bedrijven nu hanteren en nastreven.

Wil je GA4 ontdekken?

Heb je de overstap nog niet gemaakt naar GA4? We kunnen ons voorstellen dat je nieuwsgierig bent en GA4 eerst wilt ontdekken. Dat kan, Google stelt hierin een gratis demo-account beschikbaar. Via dit account kunt u echte bedrijfsgegevens bekijken en experimenteren met de functies. Klik op de link "Toegang tot demo-account" om toegang aan te vragen.


Hulp of advies nodig?

Heb je interesse in GA4 of wil je meer weten over de inzet van statistieken voor jouw website of digitale platform? Neem dan contact met mij op via: marc.gutlich@humandigital.nl of 085 - 0020 678.


Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.