De voorgaande versie van Google Analytics, ook wel Universal Analytics (UA) genaamd, is gestopt per 1 juli 2023. Dit betekende voor veel marketeers en websitebeheerders dat zij snel op zoek moesten naar een nieuwe oplossing voor de statistieken van hun website. Gelukkig had Google hiervoor al een tijdje een mooie opvolger klaar staan: Google Analytics 4, oftewel GA4. Binnen dit artikel lichten we toe wat de grootste verschillen zijn tussen Universal Analytics (UA) en GA4.
Wat zijn de grootste verschillen?
GA4 is in oktober 2020 door Google gelanceerd en is in de basis behoorlijk anders. De nieuwe versie werkt niet alleen op technisch vlak heel anders, maar ook de wijze waarop Google naar statistieken kijkt is veranderd. We zien dat de meeste marketeers of websitebeheerders in het begin moeten wennen aan het lezen en goed interpreteren van de cijfers binnen GA4.
1. Nieuw datamodel
Google heeft het datamodel van GA4 anders opgebouwd, waardoor er meer data verzameld kan worden en deze data ook accurater is. Het gevolg hiervan is dat GA4 alleen data verzamelt vanuit gebeurtenissen (events) en niet meer vanuit paginaweergaven (page-views). Voorheen waren page-views de belangrijkste meting binnen UA en vanaf heden is dat enkel een onderdeel van alle interacties die iemand met je website heeft.
De informatie van een bezoeker wordt vanuit zijn/haar bezoek gekoppeld aan een reeks van events. Op basis van het type event en welke interacties deze bezoeker vervolgens heeft, zorgt voor een beeld van de betrokkenheid op de website of app. Dit maakt dat kijken naar statistieken anders zal zijn dan voorheen en dat de data op een andere manier geïnterpreteerd wordt.
Door dit nieuwe event-based datamodel zorgt Google er voor dat veel andere Events voortaan ook eenvoudiger te meten zijn. GA4 biedt voortaan out-of-the-box de mogelijkheid om de volgende events te meten:
- Scrolling (90% van de pagina)
- Outbound links
- Site Search
- Video engagement (YouTube)
- File downloads
Tot nu toe maakten we deze events altijd handmatig aan binnen Google Tag Manager of binnen de broncode van de website. Dat hoeft dus niet meer.
Deze nieuwe aanpak zorgt er echter voor dat oude en historische informatie uit de bestaande UA implementatie niet meer mee te nemen is. De statistieken zullen in GA4 worden opnieuw opgebouwd.