1. Betrokkenheidspercentage
Laten we beginnen bij het betrokkenheidspercentage, één van de nieuwe statistieken in GA4. Dit percentage zegt iets over de verhouding tussen betrokken sessies en het totale aantal sessies. Maar wat is een betrokken sessie precies? Laten we eerst eens kijken naar hoe we een sessie definiëren. Een sessie is de periode dat een gebruiker actief is op jouw website. GA4 definieert een websitebezoek als een betrokken sessie wanneer:
● De website of app minimaal 10 seconden actief is,
● Er een conversiegebeurtenis wordt geactiveerd,
● Of wanneer er 2 of meer paginaweergaven zijn.
Voorbeeld
Stel je voor dat je gisteren 5000 bezoeken op je website had, en daarvan vulden 1000 bezoekers een formulier in. Deze 1000 bezoekers zijn volgens GA4 ‘betrokken’. Het betrokkenheidspercentage is in dit geval 1000 gedeeld door 5000, dus: 20%. Dus 20% van de sessies van gisteren worden bestempeld als betrokken.
Betrokkenheid versus bouncepercentage
Is het betrokkenheidspercentage nu het tegenovergestelde van het bouncepercentage uit Universal Analytics? Niet helemaal. Zoals we net al zagen, worden in het betrokkenheidspercentage zowel de tijden op de pagina als de conversie meegenomen. Betrokkenheidspercentage en bouncepercentage elkaars exacte tegenpolen noemen, is dus te simpel. Kijk bijvoorbeeld eens naar een informatieve pagina waar geen actie nodig is. Eerder werd de gebruiker misschien als een bounce beschouwd, maar nu wordt hij als betrokken beschouwd als hij langer dan 10 seconden blijft.
Gebruik je gezonde verstand
Betrokkenheidspercentage zorgt voor nuttige inzichten, maar er zijn ook gebreken. Je kunt je afvragen of een periode van 10 seconden lang genoeg is om echte betrokkenheid te tonen. Stel je voor dat je website een hoge betrokkenheid toont voor een bepaalde pagina, maar dat alle bezoeken precies 10 seconden duurden. Het betekent niet dat jouw bestemmingspagina goed of aantrekkelijk is. Zo’n korte periode op een pagina blijven en niet naar andere pagina’s navigeren, duidt niet direct op betrokkenheid of op enige vorm van waarde.
Aan de andere kant, aangezien 10 seconden niet zo lang is: veel sessies en tóch een laag betrokkenheidsratio wijst je snel op een groter issue op de pagina. Daar is in ieder geval zéker actie nodig.