Een goede SEO-analyse
in acht stappen
Met een SEO-analyse of Search Engine Optimization-analyse achterhaal je hoe je een website aan een betere positie in de resultaten van zoekmachines kunt helpen. Het einddoel is altijd om het organische (dus: niet betaalde) verkeer naar die website te vergroten.
Een SEO-analyse helpt bij het nemen van belangrijke strategische beslissingen over de positie van jouw website in zoekmachines. Met deze analyse detecteer je de slechtst scorende pagina's op jouw website. Dit zijn pagina’s die jouw Search Engine Results Page (SERP)-waardering naar beneden halen. Bovendien achterhaal je zo waar je de nodige verbeteringen aan moet brengen. Kortom: een SEO-analyse helpt bij het verbeteren van de inhoud van je website, zodat het Google-algoritme jouw website kan crawlen en hoger indexeert voor zoekopdrachten.
Hoe maak je een SEO-analyse van een website?
Stap 1: Controleer je zichtbaarheid in Google
Wat is op dit moment je positie in zoekmachines? Begin je onderzoek met deze vraag. Zo weet je hoeveel webpagina's van jouw website al met succes zijn geïndexeerd door Google.
De eenvoudigste manier om dit te doen is door site:websiteurl in de zoekbalk van Google te typen. Alle geïndexeerde pagina's worden nu gelijk getoond. Bijvoorbeeld - site: humandigital.nl.
Stap 2: Controleer je URL's en metabeschrijvingen
Beoordeel vervolgens alle URL's en bijbehorende metabeschrijvingen van de afzonderlijke webpagina's. Zorg ervoor dat de URL's niet te lang of irrelevant zijn. Optimaliseer ook de metabeschrijving door meer primaire en secundaire zoekwoorden op te nemen. Tegelijkertijd moet de metabeschrijving ook duidelijk samenvatten waar de pagina over gaat.
Hier is een voorbeeld –
Stap 3: Controleer je backlinks
Backlinks zijn hyperlinks naar jouw site vanaf een andere website. Hoe meer backlinks je hebt, hoe ‘betrouwbaarder’ jouw website is voor een zoekmachine. Heb je nog niet genoeg backlinks voor jouw website? Zoek dan contact met influencers of andere websites in jouw niche waar je jouw link kwijt kunt.
Tal van online tools (zelfs gratis) helpen je bij je onderzoek naar backlinks. Bijvoorbeeld SmallSEO.
Stap 4: Controleer je spamscore
Niemand houdt van spam, ook zoekmachines niet. Jouw spamscore is hoger wanneer je op je website links hebt van websites met een lage domeinautoriteit. Verwijder de spam-backlinks van jouw website om je spamscore te verbeteren.
De eenvoudigste manier om je spamscore te controleren is met de gratis Link Research tool van Moz, die je direct jouw spamscore geeft.
Stap 5: Controleer op broken links
Broken links (verkeerde URL's) op je website, beïnvloeden de gebruikerservaring enorm. En Google heeft een hekel aan een slechte gebruikerservaring. Google geeft websites met broken links dus een lagere ranking.
Zorg dat je broken links op jouw website opspoort, en waar nodig repareert. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van gratis tools zoals Dr. Link Check. Deze tool geeft je een uitgebreid rapport met alle goede links en broken links.
Stap 6: Controleren op inhoud
Mensen bezoeken jouw website vanwege je hoogwaardige en informatieve content. Wanneer je hen bestookt met irrelevante en dubbele informatie, bezoeken ze je website niet meer. Erger nog, Google bestraft webpagina's met dubbele content of pagina's met fouten. Los het contentprobleem op of haal die pagina's (tijdelijk) uit de lucht om jouw SEO-score te verbeteren.
Stap 7: Zoeken naar afbeeldingen
Dan de afbeeldingen op jouw website. De bots van zoekmachines kunnen deze niet ‘crawlen’. Van elke afbeelding moet je dus de Titel en Alt Titel invullen. Het is ook belangrijk dat je alle afbeeldingen comprimeert voordat je ze uploadt om de laadtijd van de pagina te verbeteren.
Stap 8: Controleer de laadsnelheid van de site
Controleer tot slot de laadsnelheid van jouw website. Een snel ladende website zorgt nu eenmaal voor een betere gebruikerservaring, wat weer zorgt voor een hogere SERP-ranking. Check de snelheid van je website via de gratis PageSpeed Insights Tool van Google.
Top 5 SEO-trends voor 2023
1. Zoekintentie
Stem je content goed af op de zoekintentie van de gebruiker. Wat je publiceert, moet dus daadwerkelijk bieden wat iemand zoekt. Verkoop je via je website bijvoorbeeld monitoren, maar voeg je te veel zoekwoorden over computers en laptops toe? Dan zullen zoekmachines je hierop afrekenen. Als een gebruiker die een computer wil kopen op jouw website terechtkomt, is hij namelijk teleurgesteld: je verkoopt helemaal geen computers. Het zorgt voor een slechte gebruikerservaring. En een slechte gebruikerservaring, we noemden het al eerder, is een no-go voor zoekmachines.
2. Zoekwoordclusters
Het maakt niet uit of het 2002 of 2023 is: zoekwoorden zijn de kern van iedere SEO-strategie. Wat wel nieuw is: alleen het focussen op een handvol zoekwoorden voor zoekmachineoptimalisatie is niet meer genoeg. Bekijk je strategie rond zoekwoordclusters opnieuw. Is jouw belangrijkste zoekwoord bijvoorbeeld overhemden, dan moet je meer doen dan alleen dit zoekwoord overal te gebruiken. Focus ook op secundaire zoekwoorden zoals 'flanel shirt', 'branded shirt', enz. om een breder deel van de zoekers te targeten en de SERP-ranking te verbeteren.
3. Video’s
Mensen worden steeds ongeduldiger. Niemand wil meer uren besteden aan het verzamelen van informatie over een product of een merk. Google weet dit ook. Daarom beloont het bedrijven die video's integraal onderdeel maken van de SEO-strategie. Dus wil je voorop blijven in de SEO-game, zet dan in op voldoende videocontent die is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Optimaliseren van videocontent doe je door een goede beschrijving toe te voegen en alle belangrijke zoekwoorden in de beschrijving op te nemen.
4. Spraakgewijs zoeken
Spraakassistenten zoals Siri en Alexa krijgen steeds meer voet aan de grond. Zoekmachines gebruiken nu ook gesproken zoekopdrachten als factor om jouw positie in zoekmachines te bepalen. Je website wordt hoger gerankt als ‘ie past bij wat de gebruikers zeggen.
Waar moet je rekening mee houden? Gesproken zinnen zitten anders in elkaar dan getypte zinnen. Een gebruiker kan bijvoorbeeld 'beste boeken om te lezen' in een zoekmachine typen, maar kan uiteindelijk zeggen: "Hé Alexa, kun je me een boek aanbevelen om vanavond te lezen?". De inhoud van jouw website moet dus worden geoptimaliseerd met betrekking tot semantiek, context en gesprekken.
5. Mobile-first ervaring
De rol van smartphones in ons dagelijks leven wordt met de dag groter. Van internetbankieren tot het bestellen van boodschappen, we gebruiken onze smartphones voor alles. Bedrijven die een perfecte mobiele ervaring bieden, worden nu hoger gewaardeerd door Google. Sinds 2019 voert Google zelfs mobile-first indexering uit. Ziet je website er niet goed uit op mobiel of duurt het te lang voordat deze is geladen? Dan merk je dit in negatieve zin aan je ranking in de zoekmachines.
Conclusie
Je bent nu op de hoogte van de basis van SEO-analyse en van de belangrijkste SEO-trends voor 2023 en de jaren erna. Volg de hierboven aangegeven stappen om een SEO-analyse van jouw website uit te voeren. Vind problemen en los ze op voordat de Google-ranking van je website wegzakt. En, nog belangrijker: neem de trends in dit artikel ter harte en blijf qua ranking voor op je concurrenten. Succes!