Digitale ontwikkelingen augustus 2024
Elke maand houden onze Human Digital collega's je op de hoogte van de laatste digitale ontwikkelingen en het meest recente technologische nieuws. Deze maand bespreken we hoe AI wordt ingezet bij de Olympische Spelen, is er een nieuwe muziekherinneringsfunctie van TikTok, introduceert OpenAI hun nieuwste zoekmachinefunctie SearchGPT en meer nieuws!
AI-verslaggeving van de Olympische Spelen
Kijk jij de Olympische Spelen? Amerikanen beleven deze sportperiode een stukje anders dan wij Europeanen. De Amerikaanse media zet AI-verslaglegging in om een groot deel van de Spelen te tonen. Het meest opvallende voorbeeld komt van NBC, waar de stem van sportverslaggever Michaels door AI wordt nagebootst. Hoewel Michaels nog steeds actief is als sportverslaggever, introduceert NBC een nieuwe tool die highlights persoonlijker maakt voor de kijkers. Met deze tool ontvang je dagelijkse updates van de sporten die je interessant vindt.
Bron: Bright.nl
Neuriënd een lied herkennen? Gebruik TikTok
Herken je dat? Je weet de tekst en melodie van een nummer, maar de naam ontglipt je. Je kunt de tekst in Google intypen, maar TikTok biedt nu een handige nieuwe oplossing: Sound Search. Met deze functie kun je een liedje neuriën of zingen op TikTok en de app herkent het nummer. Als extraatje krijg je niet alleen de naam van het liedje, maar ook video's waarin het liedje wordt gebruikt.
Bron: Bright.nl
OpenAI komt met SearchGPT
Moet Google oppassen? OpenAI komt namelijk met SearchGPT, een nieuwe zoekmachinefunctie waarmee informatie van websites gelezen kunnen worden en samenvatten om uitgebreide en volledige antwoorden op vragen te geven. SearchGPT, gelanceerd als prototype voor 10.000 testgebruikers, biedt snelle antwoorden met relevante bronnen en links. Dit kan de betrouwbaarheid van AI-informatie verbeteren. Zonder advertenties kan het SEA-marketeers uitdagen als gebruikers Google verlaten. SEO-marketeers moeten zorgen voor goed geschreven en technisch correcte content voor accurate AI-samenvattingen.
Meta overtreedt het consumentenrecht
Toezichthouders onderzoeken of Meta gebruikers voldoende geïnformeerd heeft over accountopties en duidelijke informatie versterkte. Volgens deze toezichthouders zet Meta consumenten onder druk om te kiezen tussen een betaald of een zogenaamd 'gratis' account. Er is niet voldoende informatie om als consument een juiste keuze te maken. Bij de keuze voor de gratis versie gaven zij Meta toestemming om hen op basis van (persoons)gegevens gepersonaliseerde advertenties te tonen. Tot 1 september 2024 krijgt Meta de tijd om te reageren op een brief van het Europese CPC-netwerk van consumentenautoriteiten en de Europese Commissie en actie te ondernemen. Gebeurt dit niet? Dan kunnen de autoriteiten overgaan tot handhaving.
Bron: marketingfacts.nl
Nieuwe functie bij YouTube voor ouders
Als ouder van puberkinderen krijg je binnenkort de mogelijkheid om in de gaten te houden welke video's jouw puber bekijkt. Wanneer we deze nieuwe functie kunnen verwachten, is nog onduidelijk. Waarschijnlijk zal dit 'later deze zomer' zijn. Ouders en tieners kunnen dan hun accounts koppelen, waarna ouders inzicht hebben in de activiteiten van hun kinderen. Dit betreft niet alleen de bekeken video's, maar ook de reacties die ze achterlaten en ontvangen onder video's.
YouTube Kids is al langer in werking. Hiermee houden ouders toezicht op de activiteiten van hun jonge kinderen. Deze functionaliteit wordt nu ook uitgebreid naar de 'gewone' YouTube.
Bron: bright.nl