Digitale inzichten
april 2024

Elke maand houden onze Human Digital collega’s je op de hoogte over de laatste digitale ontwikkelingen en het laatste digitale nieuws. In deze maand is het SpaceX eindelijk gelukt hun grootste raket ooit te lanceren, komt Nvidia met een tweede aarde om het klimaat te voorspellen en heeft Instagram een nieuwe optie met betrekking tot politieke content beperken.

Updates
04 april 2024
Rik van den Buijs

"Tweede aarde" om klimaatverandering te voorspellen

Nvidia heeft naast een nieuwe krachtige chip ook Earth-2 gelanceerd, een digitale tweeling van de aarde om klimaatverandering te voorspellen. Earth-2 simuleert weer en klimaat om op korte en lange termijn beter voorbereid te zijn op veranderingen, met als doel om decennia vooruit te kijken. De Cloud software draait op supercomputers en maakt gebruik van AI-modellen, waardoor voorspellingen duizend keer sneller kunnen worden gedaan dan met huidige technologieën. Earth-2, aangekondigd in 2021, is nu operationeel. De technologie wordt al ingezet door instanties zoals de Central Weather Administration in Taiwan om voorspellingen rond tyfoons te verbeteren en snellere evacuaties mogelijk te maken.

Bron: Bright.nl


Driemaal scheepsrecht: SpaceX lanceert grootste raket ooit

SpaceX lanceerde vandaag met succes zijn Starship, na twee eerdere mislukte pogingen. Het is de grootste raket die het bedrijf ooit heeft gemaakt. Het personeel van SpaceX vierde de succesvolle lancering, waarbij de raket een baan rond de aarde bereikte op 160 kilometer hoogte. Hoewel de Super Heavy-booster aanvankelijk minder kracht leverde dan gehoopt, haalde de raket toch de vereiste hoogte. SpaceX is nog niet klaar; de volgende stap is het activeren van de Raptor-motoren, gepland voor 40 minuten na de lancering. De Starship is 120 meter hoog en 9 meter breed, ontworpen om zowel bemanning als vracht tussen de aarde, de maan en Mars te vervoeren. SpaceX plant ook het lanceren van satellieten met de Starship, zoals vandaag met succes werd getest met een deur die opengaat om Starlink-satellieten te lanceren.

Bron: Bright.nl


Europa leidt de weg: AI-wetgeving goedgekeurd

Het Europees Parlement heeft de AI Act goedgekeurd, de eerste allesomvattende AI-regulatie ter wereld. Deze wet verbiedt bepaalde AI-toepassingen die de rechten van inwoners kunnen schenden, zoals ongericht schrapen van gezichtsfoto’s voor gezichtsherkenning, emotieherkenning op de werkvloer, menselijke gedrag manipulatie en social scoring. Ook het gebruik van biometrische identificatiesystemen door de politie wordt beperkt, behalve in dringende zaken en met rechterlijke toestemming. De AI-systemen moeten transparanter worden, met vermelding dat AI wordt gebruikt en aanduiding van door AI gegenereerde content. Risicovolle AI-systemen vereisen meer maatregelen, zoals menselijk toezicht. De wet wordt van kracht na goedkeuring door alle EU-lidstaten, met een overgangsperiode van zes maanden voor de verboden toepassingen en een jaar voor algemene AI-systemen.

Bron: Bright.nl


Potje schaken met behulp van hersenimplantaat

Neuralink, het bedrijf van Elon Musk, heeft zijn hersenimplantaat voor het eerst in actie getoond. In een livestream op sociaal netwerk X werd een volledig verlamde man getoond die het implantaat gebruikte om een computermuis te besturen en schaak te spelen. Hij meldde dat hij ook urenlang Civilization VI kon spelen met het implantaat, zij het met pauzes om op te laden. De tester vergeleek de ervaring met het gebruik van de Force in Star Wars: hij denkt waar de muis naartoe moet bewegen en het gebeurt automatisch. Hoewel dit niet de eerste keer is dat gedachten worden omgezet in muisbewegingen, is het een belangrijke mijlpaal voor Neuralink. Elon Musk deelde de video en beschreef de technologie als 'telepathie'.

Bron: Bright.nl


Nieuw in Instagram: beperking op politieke content 

Meta, het moederbedrijf van Instagram en Threads, heeft een nieuwe instelling uitgerold die standaard de weergave van politieke inhoud beperkt voor gebruikers. De optie knop voor politieke content is te vinden in de accountinstellingen onder 'Inhoudsvoorkeuren'. Het doel van Meta is om gebruikers minder politieke berichten te tonen, wat volgens het bedrijf overeenkomt met de wensen van de meerderheid van de gebruikers. De wijziging komt nadat Meta onder vuur lag vanwege de invloed van zijn platforms op verkiezingscampagnes en de omgang met politieke advertenties. Instagram-topman Adam Mosseri heeft aangegeven dat de negatieve aspecten van politieke inhoud niet opwegen tegen de voordelen. Voorlopig is deze instelling nog niet beschikbaar op Facebook, mogelijk vanwege de aanstaande Amerikaanse presidentsverkiezingen waar Meta veel inkomsten uit politieke advertenties verwacht.

Bron: Bright.nl


Wil jij op de hoogte blijven van de laatste digitale ontwikkelingen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks digitale updates en nieuwtjes van onze professionals. 


Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Vul hier jouw e-mailadres in.

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.