Digital Experience Platform (DXP) selectietraject

Veel bedrijven die een online platform willen laten ontwikkelen, zitten met de vraag: hoe selecteer je het passende DXP voor je online platform?

Digital marketing
01 maart 2021
Martijn van der Put

Alleen technologie kan strategische problemen niet oplossen, maar de juiste combinatie van tools kan bedrijven helpen hun volledige potentieel in het digitale tijdperk te realiseren. Dit artikel biedt richtlijnen voor professionals die verantwoordelijk zijn voor het selecteren, implementeren en beheren van een verenigd Digital eXperience Platform (DXP).

Een DXP stelt organisaties in staat om zinvolle interacties te bevorderen door de middelen te bieden om te spreken en te luisteren naar hun potentiële klanten, nieuwe klanten, werknemers en andere belanghebbenden. Hierdoor wordt de klantloyaliteit verder opgebouwd. Bedrijven die een DXP verstandig kiezen en implementeren, zullen profiteren van:

  • een snellere time-to-market
  • vereenvoudigde marketingworkflows en 
  • langdurige klantrelaties.


6 vragen om je voor te bereiden

Als je net begonnen bent met de zoektocht naar DXP-oplossingen, is het verstandig de volgende zes vragen te beantwoorden om de doelen te verduidelijken en het project te ontwerpen: 

1. Wie zijn de belangrijkste stakeholders? 

Identificeer een (kleine)groep mensen om beslissingen te bespreken en te begeleiden.

2. Welk zakelijk doel wil je bereiken? 

Digitale belevingstechnologie mag niet bovenaan de agenda staan. Het moet de strategie ondersteunen. Stel je doelen, stel een stappenplan op en zoek een oplossing die dit mogelijk maakt. 

3. Welke basisfuncties heb je nodig om deze specifieke doelen te bereiken? 

Ben je op zoek naar commerce, analyse, omni-channel levering? Maak een lijst en groepeer de vereisten in mogelijkheden die je al hebt en die je moet aanschaffen.

4. Wat is uniek aan de manier waarop je digitale ervaringen voor jouw doelgroep samenstelt? 

Als je de nuances van je eigen marketingactiviteiten en publicatieomgeving begrijpt, kun je ervoor zorgen dat het DXP dat je kiest, consistent is met de bestaande workflow van je bedrijf. 

5. Wat voor analytisch inzicht heb je nodig om een beslissing te nemen? 

Met een realistisch beeld van de gegevens die je wilt verzamelen en hoe je het inzicht dat het onthult, zult gebruiken, ben je beter uitgerust om het beste DXP te kiezen.

6. Hoe ziet de huidige MarTech-stack eruit? 

Zorg voor een grondige evaluatie van de huidige MarTech-stack. Let op wie in de organisatie welke delen van de stack gebruikt, welke fasen van de aankoopcyclus elk onderdeel ondersteunt en eventuele bestaande verbindingen in de stack. Denk ook na over andere technologieën die geïntegreerd moeten worden. Deze informatie is van onschatbare waarde voor planning, en voor de implementatie van DXP. 

Wil je weten welk DXP bij jouw organisatie past?

Laten we kennismaken.



DXP kenmerken

Met een duidelijk gevoel voor prioriteiten en overeenstemming tussen de belangrijkste belanghebbenden, kun je beginnen na te denken over de kenmerken van een specifieke oplossing. Voor bijna elke organisatie wordt flexibiliteit prioriteit nummer één. Hier zijn enkele aanvullende overwegingen:


Analytics

Het verzamelen van iedere interactie zorgt voor een duidelijk beeld van jouw klanten. Deze gegevens zijn echter nutteloos als je er geen actie op kunt ondernemen. Veel bedrijven verdrinken uiteindelijk in hun data, zonder echte inzichten te verzamelen die resultaten opleveren. Zorg ervoor dat de oplossing waarvoor je kiest, analyses bevat die de ruis wegnemen.

CMS

Aan de basis van elk toonaangevend DXP ligt een krachtig contentmanagementsysteem dat de website beheert en redactionele processen ondersteunt.

Handel

Ben je op zoek naar een e-commerce-engine? Dan moet deze geïntegreerd worden met inhoud, zodat deze de volledige winkelervaring aankan: van voorraad en bestellingen tot prijzen en aanbiedingen.

Kosten

Houd rekening met abonnementen, licenties, professionele services en andere vergoedingen om de daadwerkelijke eigendomskosten van je DXP te beoordelen. 

Toekomstbestendig

In de niet al te verre toekomst moet je DXP-mogelijkheden toevoegen die niet belangrijk waren voor de oorspronkelijke reikwijdte. Het platform moet uit te breiden zijn met marketingautomation flows, digitaal activabeheer of andere dringende behoeften. 

Interoperabiliteit

Ga je voor een bepaalde DXP, dan moet deze gemakkelijk geïntegreerd kunnen worden met oplossingen van derden. 

Beveiliging en naleving

Het spreekt voor zich dat elk DXP op elk niveau eersteklas beveiliging moet bieden. 

Implementatie van een DXP

Als je eenmaal een keuze heeft gemaakt voor een DXP, begint het echte werk. Zoals bij elke nieuwe technologie, zijn uitstekende communicatie en training van cruciaal belang om de acceptatie door de eindgebruiker te stimuleren. Houd de doelstellingen in de gaten die je tijdens de planningsfase hebt vastgesteld, zodat je een duidelijk beeld hebt van de vergelijking voor en na. Je wilt bijvoorbeeld meten en vastleggen of de time-to-market is versneld of de klanttevredenheid is verbeterd. Neem de tijd om feedback te verzamelen, zodat je de implementatie van een DXP en uitrol zo nodig kunt aanpassen om de Return On Investement (ROI) te maximaliseren.

Jouw DXP-platform moet een volledig geïntegreerde en naadloze digitale ervaring bieden via kanalen en apparaten en gedurende het hele klanttraject. 

Wil je meer informatie? Vul dan onderstaand formulier in!

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.