Content-first met
Kontent.ai
Content-first aanpak
Een van de verschillen tussen een traditioneel Digital eXperience Platform (DXP) of Content Management Systeem (CMS) en een headless CMS zoals Kontent.ai, is het feit dat je met Kontent.ai de mogelijkheid hebt om te beginnen met een echte content-first aanpak.
Maar wacht even, elk CMS bevat content, dus wat is een content-first aanpak?
Deze vraag wordt vaak beantwoord als “Content komt eerst, de rest bekijken we later”. Maar het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig als je zou denken.
De term content-first wordt vaak misbruikt en in de verkeerde context geplaatst. Meestal door systemen die deze term proberen te gebruiken als uniek verkoopargument zonder de juiste basis in hun platform te hebben geïmplementeerd om hun gebruikers te ondersteunen bij het volgen van de content-first-aanpak en het behalen van de best mogelijke resultaten.
Benodigde ingrediënten
Een echte content-first aanpak bestaat uit verschillende ingrediënten die beschikbaar moeten zijn om de perfecte mix te creëren om je heerlijke brood te bakken.
Content-model
Allereerst moet je een goed en duidelijk content-model hebben dat je marketeers ondersteunt bij het schrijven van goede content én dat flexibel genoeg is om je publiek te ondersteunen in verschillende stadia van hun klantreis op de verschillende online kanalen.
Zodra je content-model aansluit bij je doelen, is de basis voor je marketeers gelegd. Wat niet betekent dat je je content-model onderweg niet kan aanpassen. Kontent.ai geeft haar gebruikers de mogelijkheid om het content-model bij te werken en uit te breiden wanneer dat nodig is, zodat veranderingen in de wensen naadloos kunnen worden geïntegreerd.
Visuele afleidingen
Het content-model geeft je marketeers en content-editors de tools om zich te concentreren op het schrijven van goede content zonder afgeleid te worden door visuele ontwerpkwesties zoals lay-out, positionering van afbeeldingen aan weerszijden van delen van de tekst, het plaatsen van meerdere componenten op pagina's of het opbouwen van een gehele pagina voordat de inhoud kan worden weergegeven. Het kan als marketeer een beetje eng zijn om niet meer na te denken over hoe de inhoud eruitziet, maar als je eraan went, neemt het de visuele afleiding weg en brengt het de focus terug op het schrijven van goede inhoud.
Het voordeel van het focussen op het schrijven van content zonder visuele afleidingen, is dat je nu content hebt die is opgedeeld in meerdere stukken waarbij elk stuk zijn eigen doel dient. Elk deel is ook herbruikbaar voor verschillende soorten situaties op verschillende soorten onlinekanalen. Door de herbruikbare delen van de content op te splitsen, hoeft ook geen dubbele content voor verschillende kanalen of verschillende situaties te worden geschreven.
Workflow
Als je in een team van marketeers of copywriters werkt, is er meestal een workflow geïmplementeerd om mensen met verschillende rollen de geschreven content te laten beoordelen. Het beoordelen van geschreven content die geen visuele afleiding heeft en een specifiek doel dient, is veel gemakkelijker te beoordelen door je collega's.
Content-first fundament
Terug naar de content-first-aanpak; ja, je inhoud komt eerst, en de rest zal volgen. Dat is absoluut waar, maar als je content is gebouwd op een fundament dat bestaat uit een massieve rots in plaats van verwisselbare LEGO-blokken, is je fundament een risico. Het geeft je niet de flexibiliteit die nodig is om je inhoudsmodel zo vorm te geven dat het je doelgroepen op al je onlinekanalen bedient én later kan worden aangepast wanneer doelen en behoeften in de loop van de tijd veranderen.
Een echte content first-benadering begint bij de basis; een goed en duidelijk content-model om al je doelgroepen te bedienen in elke stap van hun customer journey, op al je onlinekanalen. Uitgebreid met de tools om op een effectieve manier samen te werken met je collega's. Bovendien hebben je ontwikkelaars de onderdelen die ze nodig hebben om de juiste content te tonen, die past bij het doel van de huidige pagina waar je bezoeker zich op bevindt tijdens zijn klantreis. Het maakt daarbij niet uit op welk onlinekanaal de bezoeker zich bevindt.
Kontent.ai
Kontent.ai is een van de weinige headless-systemen die deze echte content-first-benadering biedt op een manier die het leven van je contentmarketeers en copywriters gemakkelijker maakt én het meeste uit je headless omnichannel-platform haalt.