Content first design:
een ijzersterk verhaal

Design & branding
8 november 2022
Koen Hachmang

Goed design maakt de boodschap die je online vertelt ijzersterk. Het ondersteunt je verhaal. Gek genoeg gaat in de digitale praktijk het plaatje vaak nog voor het praatje. De website is al klaar, daarna moet de boodschap er nog ingepropt worden. Alsof je alvast de gordijnen ophangt, zonder dat je weet wie in het huis komt wonen. Zonde! Met content first design draai je het om. In deze blog leggen we uit hoe dat werkt én vooral ook: wat de voordelen zijn van deze werkwijze. 

Form follows function 

Stel je eens voor: een film die wordt opgenomen zonder script. Een reclameposter, ontworpen zónder onderliggende merkboodschap. De lay-out van een nieuwe roman zonder manuscript. Ondenkbaar, toch? In andere industrieën is content first design al heel normaal: de inhoud staat, nog voordat je aan het ontwerp begint. Ook voor websites en applicaties is dat een goed idee: zo weet je namelijk zeker dat wat jij wil zeggen, glashelder overkomt op je doelgroep. Je start met een aantal vragen:

  • Wat willen we overbrengen? 
  • Wat is het verhaal? 
  • Welke acties moeten bezoekers uit kunnen voeren?

In plaats van content achteraf in te passen op een vooraf bedacht design, ontwerp je dus op basis van de inhoud. Eerst wat, dan hoe.


Design zonder content is slechts decoratie 

De term content first design komt van Jeff Zeldman, oprichter van de website A List Apart (waar ook ooit het concept responsive design vandaan kwam). Volgens hem kun je alleen een goede lay-out en structuur bedenken als je eerst weet wat de inhoud van de site of applicatie is. Door de inhoud voorop te stellen zorg je ervoor dat de boodschap uit zichzelf al effectief is. Dat hij dus zelfs in de meest eenvoudige vorm nog overeind blijft. Het is de taak van de designer om de impact van de boodschap te vergroten, door context en focus aan te brengen of voor een goede gebruikerservaring te zorgen.  

Daarnaast: een groot deel van de interface van een site of applicatie bestaat uit woorden. Denk aan menuopties, call-to-action buttons, formuliervelden of de bedankpagina als iemand zich heeft aangemeld. De juiste toon maakt hier vaak het verschil in hoe je doelgroep je site en je merk beleeft.  

Kortom: je algehele User Experience (UX) wordt er beter van als je content first werkt.  


Onderdeel van je UX-strategie 

Laat content dus onderdeel zijn van je UX-strategie. Of in ieder geval moet je contentstrategie direct starten met het UX design proces. Dat is vaak niet eens een hele grote stap: veel inzichten die je ophaalt met methoden uit de UX-wereld zijn waardevol bij het maken van content. Denk bijvoorbeeld aan empathy mapping, persona’s en customer journey mapping. Deze methoden geven je meer inzicht in je doelgroep, zodat je die zo gericht mogelijk bedient. En door een sitemap of user flow uit te werken, bepaal je meteen welke content nodig is, op welk moment in de klantreis.  

Bij het bouwen van een website of app is meestal niet alle content meteen klaar. Vaak worden daarom Lorem Ipsum teksten gebruikt in een design. Het nadeel is dat zo’n placeholder text weinig context biedt. Een zogenaamde prototekst werkt dan beter. Dat is een ruwe opzet van de inhoud, die een beter beeld geeft van het uiteindelijke resultaat. Mooi bijkomend voordeel: zo ontdek je in een vroeg stadium mogelijke knelpunten. Twee vliegen in één klap, dus! 


Kans voor samenwerking

Niet te vergeten: nauwe samenwerking tussen contentmakers en designers is bij een content first strategie onmisbaar. De contentmaker bepaalt in eerste instantie de grote lijnen en de designer voegt daar zijn expertise aan toe. Al sparrend en onderzoekend kom je zo samen tot het beste resultaat, zonder dat je mooie kansen mist. 

En het resultaat? Blije gezichten aan alle kanten: 


  • Contentmakers hoeven geen concessies te doen vanwege het design.  
  • Designers kunnen met concrete inhoud aan de slag en raken niet gefrustreerd omdat ze minder aanpassingen achteraf hoeven te doen.  
  • De opdrachtgever ziet dat zijn budget efficiënt wordt besteed en leidt tot een hogere ROI. 


Conclusie 

Content is onmisbaar om tot een goed design te komen. Een content first aanpak leidt tot een efficiënter proces, tot helder en intuïtief design, tot een betere user experience en uiteindelijk tot een product dat beter is voor opdrachtgever én doelgroep. Wie kan daar nee tegen zeggen?

Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.