Azure search service
Het internet werd wereldberoemd door de kracht van zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Dit heeft ons vertrouwd gemaakt met het idee van een zoekmachine in elke applicatie en website die we bezoeken.
De behoefte aan zoekmachines leidde tot de opkomst van zoekservices in applicaties en de meeste websites. Een gelokaliseerde zoekfunctie binnen de website/applicatie staat als toonbeeld van gebruikerservaring. Een van deze zoekservices wordt aangeboden door Microsoft Azure en staat bekend als Azure Search.
Wat is Azure Search Service?
Azure Search is een oplossing waarmee je zoekfuncties kunt toevoegen aan applicaties en websites, zonder dat uitgebreide codering of ontwikkelaarskennis vereist is. Met deze service kunnen niet-programmeurs op eenvoudige wijze aangepaste zoekoplossingen maken en implementeren in hun applicaties.
Als gebruiker hoef je alleen maar de gegevens naar Azure Search te uploaden en de bots de gegevens te laten indexeren. Zodra de gegevens zijn geïndexeerd, kun je deze database koppelen aan de zoekbalken in willekeurige applicaties of websites. Hierdoor kunnen gebruikers hun zoekopdrachten invoeren in de zoekbalk en gegevens eruit ophalen.
Hoe werkt Azure Search Service?
Voordat we ingaan op de werking van Azure Search als een service, moet u de basiswerkingsprincipes van een zoekmachine begrijpen. Dit stelt u in staat om het concept van Azure's zoekservice effectief te begrijpen.
Laten we bijvoorbeeld een zoekmachine zoals Google bekijken. Hier is hoe gegevens worden geïndexeerd en beschikbaar worden gesteld op Google -
- Crawlen: Zoekmachines zoals Google hebben crawlers die bekend staan als Google-bots. Deze bots crawlen het internet, lezen webpagina's en indexeren ze op de lijst. Ze gaan door elke webpagina, volgen alle links op de webpagina en maken aantekeningen van de verzameling webpagina's die beschikbaar zijn in hun index.
- Indexeren: Na het crawlen worden alle webpagina's en hun gerelateerde zoekwoorden opgeslagen op een server. Net als het register in een boek, slaat dit gedeelte de titels, links en zoekwoorden van alle webpagina's op.
- Zoekopdrachten: Alles wat je op Google zoekt, wordt gedefinieerd als een zoekopdracht. Google breekt deze gebruikersquery af in zoekwoorden en gebruikt deze om de gegevens in zijn servers te doorzoeken. Vervolgens biedt het je een lijst met zeer relevante websites als resultaten.
Er zijn doorgaans 4 stappen betrokken bij de implementatievan Azure Search Service
Stap 1. Maak een account aan of voorzie in Azure Search Service
In eerste instantie moet je een account aanmaken op Microsoft Azure of een voorziening toevoegen voor Azure Search vanuit het portaal. Op deze manier verkrijg je de Azure Search Service voor jouw behoeften.
Stap 2. Maak een index aan voor het sorteren van gegevens
Zodra je de service hebt verworven, moet je een index maken voor het sorteren van de gegevens. Een index is in feite een container of een tabel die de gegevens samen met identificatie opslaat.
Stap 3. Indexeer je gegevens
Er zijn twee manieren om gegevens te indexeren in Azure Search:
- Gegevens in de index pushen via de REST API of .NET SDK van Azure
- Een gegevensbron (Azure-tabelopslag, Azure Cosmos DB, Azure Blob Storage, etc.) naar de index verwijzen en Azure Search de gegevens laten ophalen.
Stap 4. Verbind de zoekfunctie met de geladen index.
Nadat de gegevens zijn geïndexeerd, kun je de zoekbalk verbinden met de index en gebruikers in staat stellen zoekopdrachten in te voeren. Deze zoekopdrachten worden afgebroken en aan de zoekmachine gevoed. De zoekmachine van Azure geeft relevante en gerelateerde resultaten weer.
Kenmerken van Azure Search Service
- Vrije tekstzoekopdracht: Met op tekst gebaseerde zoekopdrachten levert de zoekservice van Azure 99% van de tijd nauwkeurige resultaten op. Er zijn echter momenten waarop de zoekopdrachten mogelijk ongewenste resultaten opleveren. In die gevallen waarin een resultaat ongewenst is, kun je een professional inhuren om de variabelen voor deze zoekopdracht opnieuw te bewerken of toe te wijzen. In essentie heeft de uitvoering van zoekopdrachten vier fasen:
- Query-analyse: Scheidt zoektermen van query-operatoren en stuurt ze door naar de zoekmachine.
- Lexicale analyse: De lexicale analyse omvat het transformeren, verwijderen of uitbreiden van zoektermen voor een beter begrip van zoekmachines. In essentie verwijdert het niet-essentiële woorden zoals 'de' en 'of' in de zoekopdracht. Het breekt ook een samengesteld woord af in delen voor een beter begrip van zoekmachines.
- Documentherstel: In deze stap kan de zoekmachine documenten vinden die overeenkomen met de zoekopdrachten nadat ze zijn geparseerd en lexicaal zijn geanalyseerd.
- Opslag: Nadat de zoekresultaten zijn weergegeven, krijgt elke zoekopdracht een relevantiescore. Deze score kent ze een hogere of lagere positie toe in een vergelijkbare zoekopdracht vanaf de volgende keer.
- Relevantie sortering: relevantiesortering stelt je in staat om resultaten weer te geven die overeenkomen met de zoekintentie van de gebruikersquery’s. Door eenvoudige scoring kunnen documenten een score krijgen, waardoor ze hoger worden gerangschikt in zoekopdrachten.
- GEO-zoekmogelijkheden: Azure Search Service stelt de gebruiker in staat om te zoeken naar gegevens die relevant zijn voor een fysieke locatie of een geografisch gebied. Dit stelt elke gebruiker in staat om de zoekopdracht te bekijken volgens hun zoeklocaties.
- Filters en facetten voor gedefinieerde zoekopdrachten: Deze functie staat centraal in Azure Search Service, omdat het gebruikers in staat stelt om goed gedefinieerde query's in te dienen. Filters en gefacetteerde navigatie stellen jou in staat om navigatie in te voegen in de UI van je applicatie, waardoor je een eersteklas zoekervaring aan de gebruiker kunt bieden.
- AI-verwerkingsmogelijkheden tijdens indexering van pagina’s: De AI-verwerkingsmogelijkheden van Azure Search stellen het in staat om ruwe informatie af te breken en waardevolle tekstinformatie te verzamelen. Het kan afbeeldingen afbreken en gegevens uit andere talen vertalen, om een beter begrip van de inhoud te krijgen.
Belangrijkste voordelen van Azure Search Service
Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen van het gebruik van Azure Search Service in jouw toepassing:
- Hoge snelheidsinfrastructuur: de cloud-infrastructuur die wordt aangeboden door Microsoft Azure is razendsnel, met een zeer hoge beschikbaarheid. Het wordt gebruikt door duizenden bedrijven vanwege de zeer actieve SLA-overeenkomsten die een uptime van 99,9% garanderen.
- Serverside-versleuteling voor toegevoegde veiligheid: Microsoft Azure biedt zijn klanten een door Microsoft beheerde versleuteling in rust als eerste beveiligingslaag. Indien nodig kun je ook een set door de klant beheerde versleutelingssleutels maken die dienen als een extra beveiligingslaag.
- Montage mogelijkheden: Met monitoring kun je belangrijke statistieken bekijken zoals het aantal zoekopdrachten per seconde, latentieproblemen en throttling vanaf de portalpagina's. Dit kan je een overzicht van jouw Azure-zoeksysteem geven.
- Tools voor prototypering en inspectie: Azure Search biedt zijn gebruikers een set tools waarmee ze indexen kunnen configureren en herconfigureren, zoekopdrachten en hun resultaten kunnen testen, en scoringprofielen kunnen verfijnen. Deze tools stellen je in staat om jouw zoekresultaten te verfijnen en gebruikers een verfijnde zoekervaring te bieden.
Waar kunnen we Azure Search Service gebruiken?
- E-commerce toepassingen: Kun je je de laatste keer herinneren dat je een e-commerce winkel hebt bezocht? Herinner je je het gebruik van de zoekbalk in die e-commerce toepassing? E-commerce winkels zoals Amazon, Flipkart, Alibaba hebben duizenden producten die door hun gebruikers kunnen worden gekocht. Daarom moeten ze hun gegevens op een schaalbare manier organiseren. Ze moeten er ook voor zorgen dat alle producten door de gebruiker kunnen worden gevonden zonder gedoe.
Zonder een goed georganiseerde zoekfunctie zou je de producten die je wilt op dat moment niet kunnen vinden. Het niet toevoegen van een solide zoekfunctie aan hun toepassingen zou hen miljoenen verlies opleveren. Daarom gebruiken e-commerce winkels zoekservices zoals Azure Search om gebruikers te helpen producten te vinden die overeenkomen met hun zoekopdrachten.
- Toepassingen op basis van gebruikers gegenereerde inhoud: Toepassingen op basis van door gebruikers gegenereerde inhoud zoals Facebook, Instagram gebruiken zoekservices om hun gebruikers te helpen de inhoud te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Azure Search Service kan applicatie-eigenaren helpen bij het indexeren van door gebruikers gegenereerde inhoud en het weergeven van resultaten die zeer relevant zijn voor de zoekopdrachten van de gebruiker.
- Edu-tech toepassingen: Heb je ooit Edu-tech toepassingen zoals Udemy of Skillshare doorzocht voor een specifieke cursus? Als je dat ooit hebt gedaan, heb je misschien de kracht van een zoekoplossingprovider gebruikt. Edu-tech toepassingen zijn in opkomst en het bieden van de beste gebruikerservaring is een van de belangrijkste criteria voor hen. Zoekservices zoals Azure Search helpen gebruikers om hun lessen en cursussen gemakkelijk te vinden, wat de weg vrijmaakt voor een fantastische gebruikerservaring.
Conclusie
Zoekserviceproviders zoals Azure zullen toepassingen en websites helpen hun gebruikerservaring in de toekomst te verbeteren met snelle en zeer nauwkeurige zoekfuncties.