6 richtlijnen voor een gebruiksvriendelijke website

Een website waar je doelgroep zich gemakkelijk doorheen beweegt is van cruciaal belang. Gebruikers verwachten namelijk een naadloze ervaring, anders haken ze af. Maar wat zijn nou de belangrijkste punten om op te letten? Hier zijn 6 richtlijnen die ervoor zorgen dat jouw website als 'graag gezien' wordt bestempeld door jouw doelgroep.

Digital marketing Toegankelijkheid
1 november 2023
Marc Gutlich

1. Ken je doelgroep: Hoe bewegen zij zich?

Het begint allemaal met een goed begrip van je doelgroep. Wie zijn je gebruikers en wat zijn hun behoeften? Voer onderzoek uit om inzicht te krijgen in de doelen, interesses en gewoonten van je gebruikers. Deze informatie helpt bij het vormgeven van de inhoud en functionaliteit van je website om aan hun verwachtingen te voldoen.


2. Responsief ontwerp voor alle devices

Zorg ervoor dat je website toegankelijk is op alle apparaten, van desktopcomputers tot smartphones en tablets. Een responsief ontwerp past zich aan de schermgrootte aan, waardoor gebruikers een consistente ervaring hebben, ongeacht hoe ze de site bezoeken.


3. Duidelijke navigatie: Maak het logisch

Een intuïtieve navigatie is van essentieel belang voor een gebruiksvriendelijke website. Organiseer de inhoud op een logische manier en maak gebruik van duidelijke menu's en koppelingen. Gebruikers moeten moeiteloos kunnen vinden wat ze zoeken zonder te verdwalen in een doolhof van pagina's. Om dit proces te versnellen kun je overwegen een zoekfunctie toe te voegen.



4. Toegankelijk taalniveau

Denk aan de behoeften van je doelgroep en daarbij behorende leesbaarheid. Het gebruik van eenvoudig Nederlands, zoals taalniveau B1, maakt de tekst begrijpelijker en zorgt ervoor dat algemene toegankelijkheid voor mensen met bijvoorbeeld motorische, visuele of auditieve beperkingen, toegang hebben tot de inhoud van je website. Gebruik daarnaast alt-teksten ter verduidelijking van afbeeldingen.

5. Laadtijd en snelheidsoptimalisatie

Zorg ervoor dat je website snel laadt, zodat gebruikers niet afhaken. Beperk hiervoor het gebruik van grote afbeeldingen en onnodige scripts. Of comprimeer je afbeeldingen, zodat ze sneller geladen worden. Ook kan het gebruik van browsercaching de laadtijd versnellen.

Browsercaching: dit zorgt ervoor dat bestanden als tekst, foto's, javascripts ed. in de browser van je gebruiker worden opgeslagen. Wanneer de gebruiker opnieuw op je website komt, dan worden deze gegevens niet opnieuw geladen, wat zorgt voor een verbetering van je pagina snelheid.

6. Consistente en herkenbare lay-out

Consistentie in je lay-out en ontwerpstijl voor je hele website door middel van eenzelfde kleurenschema, typografie en knopelementen verhoogt je herkenbaarheid en helpt de gebruikerservaring verhogen. Het geeft je website een professionele uitstraling en wekt vertrouwen bij je gebruikers.



Het bouwen van een gebruiksvriendelijke, mensgerichte website vergt tijd en aandacht voor detail. Ben je ervan bewust dat een gebruiksvriendelijke website om continue aandacht en evaluatie vraagt. Door je te richten op bovenstaande richtlijnen, kun je een website creëren die de verwachtingen van je gebruikers overtreft. Het resultaat? Tevreden bezoekers en een sterke online aanwezigheid!


Hulp nodig? 
Wil je aan de slag gaan met het bouwen van een gebruiksvriendelijke, mensgerichte website? Wij helpen graag. Neem contact op met Marc via 085-0020 678 of marc.gutlich@humandigital.nl.


Cookies
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, of klik op "Aanpassen" om je voorkeuren te bepalen.
Deze site gebruikt geanonimiseerde cookies.