De verhalen blijven
- Strategie
- Design
- Development
De vraag
Nadat het herinneringscentrum was vernieuwd werd ons gevraagd een website te ontwikkelen die daarbij aansluit. Een site waarin het museum in al zijn facetten wordt gepresenteerd. Uitnodigend en gericht op publiek dat op zoek is naar een interessant dagje uit, maar ook op nabestaanden, scholieren en onderzoekers.
Onze oplossing
Kamp Vught is unieke locatie in Nederland. Een plaats waar je kunt rondlopen op het oorspronkelijke kampterrein dat in een bosrijke omgeving ligt. En waar in het museum het verhaal aan de hand van getuigenissen en objecten wordt verteld. Dat karakter hebben we vertaald naar een toegankelijke site, waarbij we veel gebruik maken van visuele middelen in combinatie met storytelling. We hebben daarnaast ook onderzocht hoe we op een interactieve manier de verbinding tussen de bezoeker en het verhaal van een gevangene kunnen leggen.
Het resultaat
In de nieuwe site vertellen we op een respectvolle manier het verhaal van de geschiedenis van kamp tijdens en na de oorlog. De vormgeving is geïnspireerd door de typografie uit de periode. Het kleurgebruik is gebaseerd op het gevangenispak. De schuine lijnen zijn afgeleid uit het logo met de wachttoren (dat we ook een kleine opfrisbeurt hebben gegeven) en staan voor de onbalans en onrust tijdens de bezetting.