Toegankelijk voor iedereen
- Digitale Strategie
- Digital design
- Development
- Sitecore Experience Platform
De vraag
De Zonnebloem werkt voor een brede doelgroep. De activiteiten moeten daarom simpel en overzichtelijk worden aangeboden: makkelijk toegankelijk voor iedereen. Waar mensen snel hun weg vinden en enthousiast worden van het aanbod én het gebruik van de website. Aan ons de vraag om De Zonnebloem te helpen aan een vernieuwd online platform met precies dat als belangrijkste doel. Niet alleen voor gebruikers van het platform, óók voor beheerders. Daarnaast mocht de centrale merkpositionering van de Zonnebloem steviger worden doorgevoerd in boodschap, stijl, interacties en content.
De oplossing
Hoe gingen we met zo’n mooie uitdaging aan de slag? Onderzoek naar de behoeften van de doelgroep was voor ons een belangrijk startpunt. Waar kunnen we hen écht mee helpen, wat vinden ze fijn aan een online platform en wat juist niet? De Zonnebloem heeft een voorbeeldfunctie op het gebied van toegankelijkheid. Met de input van ons gebruikersonderzoek in de pocket konden we dus aan de slag om het platform echt voor iedereen vindbaar, beschikbaar en leesbaar te maken. Veel aandacht besteedden we uiteraard ook aan de WCAG-webrichtlijnen.
In de nieuwe huisstijl lieten we het open, het menselijke en het verbindende karakter duidelijk naar voren komen. Dit ligt in lijn met de cultuur die in de organisatie en onder vrijwilligers leeft.
Het resultaat
De wensen en eisen van de doelgroepen die De Zonnebloem bedient, brachten we terug naar twee centrale behoeften: ‘Ik wil meedoen in de samenleving’ en ‘Ik wil mijn medemens helpen’. Deze twee centrale behoeften vormen vanaf nu de kern van de vernieuwde website. Ze vormen het startpunt voor iedere zoekvraag. Vanuit daar ontdekken mensen zelf het aanbod van de Zonnebloem dat perfect bij hen past. Simpel en helder, precies wat nodig was!