Replatforming naar Composable architectuur, creƫer een strategische voorsprong
De digitale wereld evolueert snel, gedreven door nieuwe technologieën en hun mogelijkheden. Dit brengt risico’s met zich mee voor organisaties die hun technologie niet voldoende onderhouden en bijwerken. Het risico om achterop te raken, wordt dan een bewuste keuze. Replatforming biedt een kans om geleidelijk te profiteren van een composable architectuur en een MACH-gebaseerd landschap. Maar wat betekent dit voor time-to-market, total cost of ownership (TCO) en de flexibiliteit van een organisatie? Daarnaast speelt AI een steeds belangrijkere rol in deze transitie als nieuw “teamlid.”
Voordelen met betrekking tot time-to-market
Een composable architectuur creëert een modulair en flexibel framework, waarmee je als organisatie snel kunt reageren op veranderingen, zowel intern als in de markt. Dit vertaalt zich direct in een snellere "time-to-market": de tijd die nodig is om een product of dienst op de markt te brengen en winst te genereren. In plaats van vast te zitten aan rigide systemen, kunnen bedrijven eenvoudig nieuwe modules of software toevoegen, aanpassen, of verwijderen. Dit versnelt niet alleen de implementatie van nieuwe functionaliteiten, maar ook de adoptie en wendbaarheid.
TCO en complexiteit
Naast wendbaarheid en de mogelijkheid om de beste setup te kiezen, zijn kosten een belangrijke overweging bij replatforming. De initiële kosten zijn misschien hoger, maar de kostenvoordelen op de lange termijn compenseren dit door lagere operationele kosten. De modulaire aanpak van composable systemen minimaliseert de noodzaak voor dure en complexe integraties en verlaagt de onderhoudskosten. Bovendien voorkomt het 'marbling,' waarbij nieuwe technologieën worden beïnvloed door oude systemen, wat leidt tot een soepelere en efficiëntere werking van het gehele systeem.
De complexiteit van de implementatie kan worden beheerst door middel van strategische planning en gefaseerde adoptie. Dit vereist echter vaak dat organisaties hun interne processen en structuren aanpassen. Voor organisaties die composable willen omarmen, zijn organisatorische veranderingen en een nieuwe manier van denken onvermijdelijk. Je verschuift naar een wendbare organisatiecultuur.
Welke uitdaging heb jij?
- Marc Gutlich
- +31 614808060
- marc.gutlich@humandigital.nl
Grassroots customer experience en integratie
Klantgerichtheid is de sleutel tot succes, en hierin speelt de composable aanpak een grote rol, vooral met een grassroots benadering van klantbeleving. Een grassroots benadering betekent dat de optimalisatie van de klantbeleving begint bij de basis: de interacties en feedback van klanten zelf, en niet bij beslissingen van hoger management. Verbeteringen worden gedreven door wat klanten daadwerkelijk ervaren en delen met het bedrijf. Dit zorgt ervoor dat veranderingen en innovaties nauw aansluiten bij de verwachtingen en wensen van de klant.
Met een composable architectuur kunnen bedrijven snel en flexibel inspelen op klantfeedback. Als een specifiek onderdeel van de klantbeleving moet worden verbeterd, kan dit eenvoudig worden aangepast of vervangen zonder dat het gehele systeem opnieuw ontworpen hoeft te worden.
Voorbeeld van MACH-gebaseerde Composable DXP setup vanuit Human Digital
CMS
Headless CMS Sanity voor contentbeheer dat onafhankelijk is van de presentatie.
E-commerce platform
Commercetools voor functies zoals productinformatie, winkelwagentje en voorraadbeheer.
Personalisatie
Sitecore XM Cloud voor dynamische content aanpassing en gebruikers specifieke aanbevelingen.
Search
Algolia of Relewise voor krachtige zoekfunctionaliteit, aanbevelingen, en zoekondersteuning voor relevante gerelateerde producten.
Orchestration
Mulesoft voor de verbindingen en het management binnen het ecosysteem.
Front-end frameworks
JavaScript frameworks zoals Next.js vormen de basis voor front-end development en communiceren met de backend.
Analytics
Google 360 levert inzichten over gebruikerservaringen en de prestaties van digitale ervaringen.
Wil je over bovenstaande mogelijkheden meer informatie ontvangen? Neem dan contact op.